CLAVISTER positionerar sig för Smart Cities i Brasilien

Det svenska IT-företaget Clavister inleder arbetet med Smart Cities med fokus på att säkra trådlösa nätverk på 1 600 orter i Brasilien. Målsättningen är att näten på sikt skall vara tillgängliga för 30 miljoner människor.

Överenskommelsen mellan nätverkssäkerhetsföretaget Clavister och brasilianska motparter, träffades nyligen och kom till i kölvattnet av Saabs JAS-affär.

Jim Carlsson, VD på Clavister säger, ”Tillsammans med bland andra Kungliga Tekniska Högskolan blir vi en viktig partner för Brasiliens satsning på så kallade Smart Cities för att säkra trådlösa nätverk för flera av samhällets viktigaste funktioner”

”Projektet utvecklar möjligheten för invånarna i Brasiliens ”Smart Cities” att, i trådlösa nätverk, utföra samhällstjänster för upp till 30 miljoner invånare. Det ställer samtidigt omfattande krav på säkerheten, som Clavisters unika säkerhetslösningar ska garantera”, fortsätter Carlsson.

Det ständigt ökande antalet nya smartphones, samt den dramatiska ökningen av IP-uppkopplade enheter, Internet of Things (IoT) och det ökande användandet av dessa så ställer det högre krav på säkerheten för de trådlösa näten.

Clavisters säkerhetslösningar finns sedan tidigare implementerade i andra brasilianska myndigheter.

För mer information, kontakta gärna:
Peter Dahlander, IR kontakt
46(0)8-545 298 00
ir@clavister.com

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Bolaget erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av molnlösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Clavister har fått utmärkelsen ”Product Quality Leadership Award” av det välrenommerade analytikerföretaget Frost & Sullivan. Clavister startade 1997 i Örnsköldsvik och har sedan dess växt till en världsomspännande leverantör av säkerhetslösningar med 16 kontor i tio länder. Clavisters aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet CLAV och har cirka 5 400 aktieägare.
Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Mer information finns på www.clavister.com. .

Citat

Jim Carlsson, VD Clavister