Clavister säkrar genombrottsorder i Brasilien

Clavister erhåller en initial order från en brasiliansk federal myndighet för att säkra, lastbalansera och kryptera kommunikationen mellan 40 av dess regionala kontor över hela landet. Installationen av Clavisters gateways ger den brasilianska myndigheten en skalbar och lätthanterad plattform som skyddar kritisk affärs-data och röstkommunikation mot avlyssning. Clavister stärker med den här affären sin position inom BRIC länderna där fokus är Brasilien och Kina. Det finns även en stor möjlighet att ordern påtagligt utökas över tid.

Clavister erhåller en initial order att säkra kommunikationen mellan 40 regionala kontor för en brasiliansk federal myndighet.

Clavister (Nasdaq: CLAV), ledande inom högpresterande nätverkssäkerhet och dess satsningar på att utveckla marknadsspecifika lösningar för den Brasilianska marknaden, har lett till en genombrottsaffär från en statlig myndighet i Brasilien.

Myndigheten har lagt en initial order för att säkra, lastbalansera och kryptera kommunikationen mellan 40 av dess regionala kontor över hela landet.

Jim Carlsson, VD på Clavister säger: "Den här ordern belyser värdet av vårt samarbete med vår Brasilianska partner LeverTech och vår pågående satsning på att utveckla lösningar som uppfyller de särskilda krav den brasilianska marknaden ställer. Vi har arbetat hårt för att se till att våra lösningar uppfyller de standarder som brasiliansk lag kräver. Det är en lösning i linje med strategin om utvecklingen av ”embedded technologies”, vilket ligger i tiden när behovet av säkerhet och integritetsskydd alltmer får genomslag. Clavister har aldrig, och kommer aldrig att innehålla bakdörrar i någon av sina produkter. Detta i kombination med kvalitén på våra lösningar, ger oss en stark position på marknaden. Den här ordern är den första av vad vi hoppas blir många fler."

Under flera år Clavister och LeverTech arbetat med brasilianska universitet och IT-forskningscentra för att utveckla lösningar som uppfyller landets marknadsspecifika krav, bland annat revision av IT-produkter som säljs till statliga organisationer för att säkerställa att de inte har några bakdörrar som kan äventyra datasäkerheten.

Brasilien har världens sjunde största ekonomi och den femte största Internet- befolkningen. En undersökning från 2014 gjord av undersökningsföretaget Vanson Bourne fann att av 500 IT-beslutsfattare i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, USA, Brasilien, Hong Kong och Singapore, hade Brasilien den högsta andelen (52%) av de svarande som sade att IT-säkerhet var en stort problem för deras verksamhet. Detta kontrasteras med 41% i USA, och bara 17% i Storbritannien. Landets marknad för informationssäkerhet var värd en miljard dollar under 2013, och förväntas fortsätta att växa snabbt.

I april i år, ratificerade Brasiliens president Dilma Rousseff en ny lagstiftning som garanterar privat internet till landets medborgare. Den brasilianska regeringen har åtagit sig att försvara frihet på nätet med en rad åtgärder, efter nyheten under 2013 att Rousseff och brasilianska statliga intressen hade övervakats av utländska makter.

För mer information, kontakta:

Nikolas E Georgii, VP Marketing
46(0)8-545 298 00
ir@clavister.com

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Bolaget erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av molnlösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Clavister har fått utmärkelsen ”Product Quality Leadership Award” av det välrenommerade analytikerföretaget Frost & Sullivan. Clavister startade 1997 i Örnsköldsvik och har sedan dess växt till en världsomspännande leverantör av säkerhetslösningar med 16 kontor i tio länder. Clavisters aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet CLAV och har cirka 5 400 aktieägareRemium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Mer information finns på www.clavister.com. .

Citat

Den här ordern belyser värdet av vårt samarbete med vår Brasilianska partner LeverTech och vår pågående satsning på att utveckla lösningar som uppfyller de särskilda krav den brasilianska marknaden ställer. Vi har arbetat hårt för att se till att våra lösningar uppfyller de standarder som brasiliansk lag kräver. Det är en lösning i linje med strategin om utvecklingen av ”embedded technologies”, vilket ligger i tiden när behovet av säkerhet och integritetsskydd alltmer får genomslag. Clavister har aldrig, och kommer aldrig att innehålla bakdörrar i någon av sina produkter. Detta i kombination med kvalitén på våra lösningar, ger oss en stark position på marknaden. Den här ordern är den första av vad vi hoppas blir många fler
Jim Carlsson, VD Clavister AB