Clavister säkrar mexikanska universitets wifi-nätverk

Clavister, ett ledande företag inom högpresterande nätverkssäkerhet, har tillkännagivit en ny lösningsinstallation. Projektet såldes under 2014 och är nu i drift, och tillhandahåller ett säkert, managerat wifi-nätverk till ett antal universitet i Mexiko, i samarbete med Ericsson Mexico och operatören Telmex, ett helägt dotterbolag till American Movil, Mexikos största teleoperatör.

Clavister tillhandahåller en specialbyggd lösning som innehåller deras nästa generations brandvägg X8 och W3 och deras cOS core operativsystem för att leverera ett säkert, pålitligt wifi-nätverk med stor radiotäckning och stöd för trafikhantering och -spårning. Lösningen hanterar flera anslutningspunkter och en stor volym av samtidiga användare. Den förser hela det täckta området med robust säkerhet och implementerar universitetets egna policies för webbfiltrering och -spårning samtidigt som det reglerar applikationers bandbreddsanvändning. Lösningens pålitlighet med minimal avbrottstid var ett avgörande krav i upphandlingen, som Clavisters lösning vann. Installationens centrala funktionaliteter är brandvägg, VPN, applikationskontroll, policies för webbtrafik och bandbredd, DHCP, webbfiltrering och förebyggande av programbaserade sårbarheter.

Jim Carlsson, vd på Clavister: ”I samarbete med Ericsson Mexico och Telmex har vi levererat ett stort, säkert, högpresterande, pålitligt och skalbart wifi-nätverk till universiteten och deras studenter. Vår lösning innebar att universiteten kunde försäkra sig om att deras studenter säkert kan ansluta till nätverket från många olika platser, vilket ger en bättre upplevelse för studenterna och maximerar resursutnyttjandet. Nätverkets managerade nivå löser universitetens utmaning i att hantera data i ett stort antal olika offentliga miljöer och samtidigt upprätthålla sina egna nätverkspolicies i förhållande till användarna.”

Utöver det säkra wifi-nätverket ville universiteten även kunna bevaka nätverksanvändningen, bland annat besökta webbsidor och genererad trafik, och de ville ha möjlighet att prioritera trafik på applikationsbasis för att kunna garantera, prioritera och begränsa en viss bandbredd för vissa applikationer utifrån användarnas autentiseringsinformation.

Clavisters lösning valdes efter ett test av flera olika lösningar där Clavister imponerade med sin skalbarhet och de trafikvolymer som de kunde hantera. Clavisters lösning var ensam om att kunna stödja att tusentals användare loggade in samtidigt, och demonstrerade kapaciteten att hantera extremt stor nätverksaktivitet. Utöver att kunna identifiera och spåra alla användare i nätverket via sin externa, inbyggda DHCP-server levererade installationen helt avbrottsfri drift under perioder med hög trafik.

Under 2015 har Clavister även börjat arbeta med flera andra projekt där de ska leverera säkra wifi-nätverk, bland annat ”smart cities”-initiativet i Brasilien – där fokus ligger på att säkra trådlösa nätverk på upp till 1 600 olika platser runtom i landet – och ett samarbete med Swedish Hockey League för att leverera en säker plattform som erbjuder fans mervärdestjänster på hockeyarenor.

IR-kontakt:

Peter Dahlander
P: +46(0)736 796 740
peter.dahlander@clavister.com

Clavister är en ledande leverantör av säkerhet för stationära, mobila och virtuella nätverksmiljöer. Clavisters prisbelönta lösningar ger storföretag, leverantörer av molntjänster och telekomföretag högsta möjliga nivå av skydd mot befintliga och nya hot, kombinerat med oöverträffad tillgänglighet. Clavisters prestationer inom säkerhetssektorn fick erkännande 2013, när företaget tilldelades priset 2012 Product Quality Leadership Award av Frost & Sullivan. Företaget grundades i Sverige 1997 och erbjuder sina lösningar över hela världen via ett nätverk av kanalpartners.

Clavister är medlem i Intels Network Builders-program (networkbuilders.intel.com) – ett branschövergripande initiativ som gör det möjligt för telekomföretag att bygga och administrera affärskritiska infrastrukturer med mindre kapital och lägre rörliga kostnader. Remium är bolagets Certified Advisor. Clavister är noterat på Nasdaq OMX i Stockholm, och har mer än 4 500 aktieägare. För mer information om Clavister, besök www.clavister.com

Snabbfakta

Clavister samarbetar med Ericsson Mexico för att leverera en säker, managerad wifi-gateway till en grupp universitet i Mexiko

Citat