Clavister Säkrar Svenska Hockey Ligans Wi-Fi-nätverk

Clavister, en ledande leverantör av högpresterande nätverks-säkerhetslösningar, har meddelat att dess säkerhets-gateway kommer att användas för att garantera säkerheten i de Wi-Fi-nätverk som installeras på samtliga 14 av Svenska Hockeyligans (SHL) arenor, detta i samarbete med BlueCom som system-integratör.

Clavisters säkerhets-gateway möjliggör för SHL att kunna erbjuda Ishockey fans ett flertal tjänster via en portal, som streaming och betting

Clavisters ”next generation” brandvägg kommer att tillföra en robust säkerhetsplattform till SHL arenornas nätverk. Dessutom möjliggör Clavisters lösning segregation och ”trafikstyrning” i nätverket för olika applikationer, vilket ger optimal nätprestanda. Genom att använda Clavisters säkerhets-plattformar kommer SHL också kunna erbjuda hockeyfans en portal för att få tillgång till interaktiva tjänster som videorepriser och vadslagning. Projektet startade 2014 och skall vara färdigt i år.

Jim Carlsson, VD för Clavister, säger: " I samarbete med Bluecom kommer vi att leverera ett säkert, högpresterande Wi-Fi-nätverk till SHL och hjälpa dem att övervinna de utmaningar det innebär att leverera data på tätbefolkade offentliga platser. SHL kan därmed erbjuda en förbättrad publikupplevelse till tusentals fans via en ny digital säker serviceplattform. Detta ger SHL möjlighet att attrahera åskådare att koppla upp sig på näten och därigenom kapitalisera på denna möjlighet genom att erbjuda tjänster som reklam, betting och streaming".

“Den skalbarhet våra lösningar ger innebär att en rad verksamheter och organisationer kan tillhandahålla säkra Wi-Fi eller Small Cell Networks på stora offentliga anläggningar och mötesplatser. Till exempel skulle hela städer kunna erbjuda resurser och offentliga tjänster till turister eller att shopping centra kan erbjud interaktiva mervärdestjänster - möjligheterna är verkligen oändliga, " tillade Carlsson.

Clavister och Bluecom samarbetar på ett antal projekt, inklusive att bygga Sveriges största säkra utomhus Wi-Fi-nätverk för Skid-VM i Falun 2015 , som inleds i februari. Clavisters första storskaliga offentliga Wi-Fi-nätverk byggdes för 2009 års upplaga av Volvo Ocean Race. Vid Kronprinsessan Victorias bröllop 2010 erbjöds ett säkert Wi-Fi till både åskådare och media över delar av Stockholms stad då tillsammans med DataCom som system-integratör.

Tidigare i år inledde Clavister arbetet med ett projekt i Brasilien för att säkra landets “Smart Cities” projekt, med fokus på säkra trådlösa nätverk på 1600 platser i landet. Projektet syftar till att göra Wi-Fi nät tillgängliga, med åtföljande tjänster, för cirka 30 miljoner människor detta i samarbete med bland andra Kungliga Tekniska Högskolan och Saab.

För mer information, kontakta gärna:
Peter Dahlander, IR kontakt
46(0)8-545 298 00
ir@clavister.com

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Bolaget erbjuder företag, telekomoperatörer och leverantörer av molnlösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Clavister har fått utmärkelsen ”Product Quality Leadership Award” av det välrenommerade analytikerföretaget Frost & Sullivan. Clavister startade 1997 i Örnsköldsvik och har sedan dess växt till en världsomspännande leverantör av säkerhetslösningar med 16 kontor i tio länder.

Clavister är medlem i Intels Network-builders (networkbuilders.intel.com), ett branschövergripande initiativ som möjliggör för operatörer inom telekom att bygga och hantera affärskritiska infrastrukturer, med lägre kapital- och driftskostnader.

Clavisters aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet CLAV och har cirka 5 400 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Mer information finns på www.clavister.com

Citat

I samarbete med Bluecom kommer vi att leverera ett säkert, högpresterande Wi-Fi-nätverk till SHL och hjälpa dem att övervinna de utmaningar det innebär att leverera data på tätbefolkade offentliga platser. SHL kan därmed erbjuda en förbättrad publikupplevelse till tusentals fans via en ny digital serviceplattform. Detta ger SHL möjlighet att attrahera åskådare att koppla upp sig på näten och därigenom kapitalisera på denna möjlighet genom att erbjuda tjänster som reklam, betting och streaming.
Jim Carlsson, VD Clavister