Clavister tar en första strategisk affär i Mauretanien

Generaldirektoratet för skatter låter installera Clavisters IT-säkerhetslösning för att säkra nätverk och kritisk data

Clavister (Nasdaq: CLAV), ledande inom högpresterande nätverkssäkerhet, fortsätter att se ett starkt intresse för sina lösningar i Afrika, och har i en första strategisk affär slutit avtal om installation av en IT-säkerhetslösning på Mauretaniens generaldirektorat för skatter.

Clavister lösning valdes före två stora USA-baserade konkurrenter i ett konkurrensutsatt anbudsförfarande.

Avtalet med generaldirektoratet för skatter inkluderar hårdvara, mjukvara samt tjänster för installation av fyra W50s, en av Clavisters mest kraftfulla brandväggar anpassade för företagsnätverk. W50 är en högpresterande nästa generations brandvägg speciellt designad för snabbväxande och krävande nätverk och stöder upp till åtta miljoner samtidiga anslutningar. Clavisters Professional Services och Clavisters lokala partner MDS Cresoft, kommer att övervaka installationen av säkerhetssystemet.

Jim Carlsson, VD på Clavister sade: "Den afrikanska marknaden är en nyckel i vår tillväxtstrategi, vi ser med stor tilltro till dess potential att öka antalet företag och organisationer som ser nyttan med att säkra sina viktigaste tillgångar. Detta avtal är ett bevis på den kunskap och expertis vårt växande team i Afrika besitter, vi räknar med ytterligare positiva nyheter från regionen inom en snar framtid."

Affären är en direkt följd av Clavisters inträde på den afrikanska marknaden tidigare i år, ett drag gjort av Clavister för att stärka sin närvaro i den afrikanska cybersäkerhetsmarknaden, en marknad som förväntas växa med en genomsnittlig årlig tillväxt på 20%.

-ENDS

Clavister Investor Relationskontakt:

Peter Dahlander
P: +46(0)736 796 740
peter.dahlander@clavister.com

Denna information är sådan information som Clavister Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 september 2016 kl. 08.00.

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av "Cloud"-lösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Clavister Holding ABs aktier är noterade på Nasdaq First North under kortnamnet CLAV och har 6 054 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.

Snabbfakta

Clavister fortsätter att se ett starkt intresse för sina lösningar i Afrika, och har i en första strategisk affär slutit avtal om installation av en IT-säkerhetslösning på Mauretaniens generaldirektorat för skatter