• Clavister/

Clavister tecknar distributionsavtal med Defis & Strategies Group för delar av Västafrika.

Partnerskapet kommer att positionera Defis & Strategier Group och Clavister i framkant på den växande afrikanska marknaden för produkter och lösningar inom högpresterande nätverkssäkerhet på en kontinent vars IT-säkerhetsmarknad väntas växa till 2,3 miljarder USD 2020.

Clavister (Nasdaq: CLAV) , ett ledande företag inom högpresterande nätverkssäkerhet, meddelar idag att man ingått ett distributionsavtal med Defis & Strategies Group, en ledande leverantör och rådgivare av IT, informationssäkerhet och telekomlösningar i fransktalande delarna av Västafrika.

Defis & Strategies Group grundades 1998 och arbetar bland annat med kunder i Burkina Faso, Togo, Senegal, Kongo, Kamerun och Ghana. Defis & Strategies Group har etablerat sig som en av regionens starkaste leverantörer av IT-lösningar. Regionen motsvarar cirka 20% av den totala afrikanska BNP. Bolaget kommer initialt att sälja och distribuera Clavisters Next-Generation brandväggar (NGFW) och säkerhetslösningar, innan man i ett senare skede avser att expandera och erbjuda sina kunder alla Clavisters produkter och tjänster.

Partnerskapet kommer initialt att se till att Clavister ökar sin närvaro på den västafrikanska it-säkerhetsmarknaden, där den totala afrikanska marknaden förväntas växa från 0,92 miljarder USD 2015 till 2,3 miljarder USD 2020, med en årlig förväntad genomsnittlig tillväxt på 20%.

"Den afrikanska kontinenten möter för närvarande många säkerhetsutmaningar och som ett resultat av det blir våra kunder allt mer säkerhetsmedvetna", säger Mahoula Dosso, chef för Projekt och Internkontroll för Defis & Strategies Group, "Som ett resultat ser vi en stor efterfrågan på IT-säkerhetslösningar, särskilt NGFWs. Kvaliteten på Clavister lösningar och nivån på det stöd de erbjuder, imponerar verkligen på oss. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att visa sig vara till nytta för alla parter och det skall bli spännande att börja leverera Clavisters lösningar".

Defis & Strategies Group kommer att införliva Clavisters lösningar i sin befintliga portfölj av info-säkerhetslösningar för att bättre möta det ständigt ökande kravet på funktionalitet som kunderna ställer.

Företaget kommer också att arbeta med sin befintliga strategiska partner på Elfenbenskusten, ELETECH-PRO, ett ledande konsultföretag, för att leverera Clavisters lösningar.

"Vi ser att den afrikanska it-säkerhetsmarknaden kommer att ta fart under de nästkommande fem åren. Vi hade identifierat att vi är tvungna att öka vår närvaro i regionen så snart som möjligt, för att positionera oss i framkant.", säger Stephan Schmidt, Sales Director EMEA för Clavister. Med Defieis & Strategi Group, har vi definitivt hittat en partner som matchar alla våra förväntningar, och vi ser fram emot att arbeta med dem för att säkerställa att detta partnerskap blir en framgång."

Den fullständiga Engelska pressreleasen finns att läsa här

För mer information, kontakta gärna:
Peter Dahlander, IR kontakt
46(0) 73 679 67 40
ir@clavister.com

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av "Cloud"-lösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Aktien Clavister Holding AB, är noterad på NASDAQ First North under kortnamnet CLAV och har 6 065 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.

Snabbfakta

Clavister meddelar idag att man ingått ett distributionsavtal med Defis & Strategies Group, en ledande leverantör och rådgivare av IT, informationssäkerhet och telekomlösningar i fransktalande delarna av Västafrika.

Citat

Den afrikanska kontinenten möter för närvarande många säkerhetsutmaningar och som ett resultat av det blir våra kunder allt mer säkerhetsmedvetna. Som ett resultat ser vi en stor efterfrågan på IT-säkerhetslösningar, särskilt NGFWs. Kvaliteten på Clavister lösningar och nivån på det stöd de erbjuder, imponerar verkligen på oss. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att visa sig vara till nytta för alla parter och det skall bli spännande att börja leverera Clavisters lösningar
Mahoula Dosso, chef för Projekt och Internkontroll för Defis & Strategies Group
Vi ser att den afrikanska it-säkerhetsmarknaden kommer att ta fart under de nästkommande fem åren. Vi hade identifierat att vi är tvungna att öka vår närvaro i regionen så snart som möjligt, för att positionera oss i framkant. Med Defieis & Strategi Group, har vi definitivt hittat en partner som matchar alla våra förväntningar, och vi ser fram emot att arbeta med dem för att säkerställa att detta partnerskap blir en framgång.
Stephan Schmidt, Sales Director EMEA för Clavister