Clavister tecknar partneravtal med en global leverantör av militär kommunikationsteknik

Clavister, en ledande leverantör av högpresterande nätverks-säkerhetslösningar, tillkännagav idag ett samarbete med en större global leverantör av säkra militära kommunikationslösningar, för att utveckla en ny serie av kommunikations-plattformar för mobila system, vilka kommer att ha inbyggd säkerhetsteknik från Clavister.

I samarbete med organisationen, som har en betydande marknadspenetration och kundbas samt en mångmiljardomsättning i Euro, kommer Clavister att leverera avancerade, inbäddade säkerhetslösningar för att säkra infrastrukturen i de kritiska kommunikations och ledningssystem som utvecklats, för att stå emot dataavlyssning och nästa generations hot.

Tillkännagivandet är ett steg i en lång utvecklingsprocess som nu nått en slutfas innan kommersialisering och full tillgänglighet på marknaden.

Jim Carlsson, VD för Clavister säger: " Attacker för att störa infrastruktur och datakommunikation fortsätter att växa. Att skydda sig mot dessa hot kräver säkerhet som är inbäddad i enheterna själva, detta för att skapa distribuerade men även säkra miljöer. Vi ser fram emot att arbeta med detta projekt för att tillsammans utveckla avancerade och flexibla säkerhetslösningar, som kan hålla jämna steg med den ständigt föränderliga hotbilden och skydda ett brett utbud av enheter och plattformar mot attacker. Kundleveranserna har redan börjat, och är i storleksordningen 100 000 EUR. Vi ser spännande möjligheter med vårt partnerskap för att nå flera möjliga kunder"

Detta senaste partnerskap följer i kölvattnet av tidigare avtal Clavister tecknat för att öka sin globala närvaro. Under 2014 annonserade Clavister arbetet med ett projekt i Brasilien för att säkra landets “Smart Cities” projekt, med fokus på säkra trådlösa nätverk på 1600 platser i landet. Nyligen annonserade Clavister en affär med Svenska Hockeyligan som erbjuder en plattform för att erbjuda fansen mervärdestjänster i Hockeyarenan på ett säkert sätt.

Företaget har också nyligen aviserat ett partnerskap med den japanska systemintegratören Mirait  samt en liknande uppgörelse med itSoft som säkrade Clavisters första affär i Kroatien.

För mer information, kontakta gärna:
Peter Dahlander, IR kontakt
46(0)8-545 298 00
ir@clavister.com

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Bolaget erbjuder företag, telekomoperatörer och leverantörer av molnlösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Clavister har fått utmärkelsen ”Product Quality Leadership Award” av det välrenommerade analytikerföretaget Frost & Sullivan. Clavister startade 1997 i Örnsköldsvik och har sedan dess växt till en världsomspännande leverantör av säkerhetslösningar med 16 kontor i tio länder.

Clavister är medlem i Intels Network-builders (networkbuilders.intel.com), ett branschövergripande initiativ som möjliggör för operatörer inom telekom att bygga och hantera affärskritiska infrastrukturer, med lägre kapital- och driftskostnader.

Clavisters aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet CLAV och har cirka 5 400 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.

Snabbfakta

Clavister en ledande leverantör av högpresterande nätverks-säkerhetslösningar, tillkännagav idag ett samarbete med en större global leverantör av säkra militära kommunikationslösningar, för att utveckla en ny serie av kommunikations-plattformar för mobila system, vilka kommer att ha inbyggd säkerhetsteknik från Clavister.

Citat

Jim Carlsson, VD på Clavister