• Clavister/

Clavisters NetWall-brandväggar certifieras enligt internationella säkerhetsstandarden Common Criteria

Certifieringen Common Criteria EAL4+ gör det möjligt för Clavister att konkurrera om stora offentliga och företagskontrakt.

Örnsköldsvik, 27 juni 2019 – Clavister, en ledande leverantör av högpresterande cybersäkerhetslösningar, meddelar att företagets NetWall-brandväggar har erhållit den internationella certifieringen Common Criteria EAL4+, som utfärdas av CSEC, det svenska certifieringsorganet för IT-säkerhet.

CSEC är en lokal del av den internationella standarden Common Criteria for Information Technology Security Evaluation – mer känd som Common Criteria – som oberoende testar och verifierar IT-säkerhetsleverantörer enligt ISO/IEC 15408-standarden.

Validering och certifiering enligt Common Criteria används av många myndigheter och stora företag som en del i anbudsförfaranden. Leverantörer utan Common Criteria-certifiering utesluts därför ofta från stora upphandlingar. Med certifieringen av NetWall-produkterna ges Clavister nu möjlighet att deltaga i dessa upphandlingar och därmed få nya, potentiella affärsmöjligheter.

Certifierings- och utvärderingsprocessen inleddes i april 2016 och innehöll ett antal tester och valideringar, konsultationer och tekniska utvärderingar för att godkänna EAL4-certifikatet för Clavisters del.

– Jag är mycket stolt över vårt tekniska team som kunde tillfredsställa de önskemål och uppgifter som efterfrågades under utvärderingsprocessen, säger Neal Sutherland, projektledare för Common Criteria-projektet.

John Vestberg, Clavisters vd och koncernchef, håller med:

– Det här är en viktig milstolpe i vår ambition att vinna anbud från myndigheter och större företagskunder. Common Criteria är guldstandarden för ISO-validering av IT-säkerhetsleverantörer och visar att Clavister kan konkurrera på högsta operativa nivå. Trots att processen är lång och extremt noggrann är jag övertygad om att det är värt allt arbete i och med de dörrar som certifieringen kommer att öppna för oss som företag.

För mer information om Clavisters NetWall-brandväggar, se

Sam Coleman
Marketing and Corporate Communications Manager
sam.coleman@clavister.com

Clavister är sedan mer än 20 år en ledande europeisk cybersecurityleverantör med säte i Sverige. Bolaget har kunder i mer än 150 länder inom områdena communication service providers (CSP), managed security service providers (MSSP), samt inom publik och privat sektor. Aktien Clavister Holding AB. är noterad på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Advisor; 08–528 00 399, e-post: info@fnca.se.

För mer information, se www.clavister.com