Global mobiloperatör implementerar virtuell lösning från Clavister

En andra order i Asien i år visar att mobila nätverksoperatörer (MNOs) ser stora fördelar med Clavisters virtuella erbjudande.

Clavister, en ledande leverantör av högpresterande nätverkssäkerhet, har fått en kommersiell order från en global mobiloperatör som beställer Clavisters lösning till en av sina största asiatiska verksamheter.

Den initial ordern uppgår till 1,1 MSEK, och uppskattas ha en hög årlig tillväxt baserat på Clavisters prismodell utifrån dataanvändning. Enligt den tidigare kommunicerade affärsuppdateringen för telekom och utifrån Clavisters prismodell baserad på kapacitet, uppskattas det totala värdet av ordern uppgå till mellan 20 och 40 MSEK över en femårsperiod för det enskilda landet och lösningen.

Dessutom utgör affären en viktig referens i Asien som bidrar till att skapa förtroende för Clavisters verksamhet, då den visar att bolagets teknik är allmänt tillgänglig och industriellt mogen.

”Allt fler operatörer ser värdet av vår virtuella säkerhetsgateway, både avseende prestanda och driftsäkerhet, samt hur den passar perfekt i deras strategi för SDN/NFV. Enligt branschforskning kommer 80 procent av investeringarna i mobila core-nät 2020 att vara virtualiserade”, säger Clavisters VD och koncernchef John Vestberg om det växande behovet av säkerhet i infrastrukturen för SDN/NFV.

”Detta blir nu vår andra multinationella operatör i Asien, en region som har bland den snabbast växande efterfrågan på mobil data i världen. Den mobila datatillväxten i regionen förväntas växa åtta gånger fram till 2022. Det talar för vår prismodell där intäkterna baseras på mängden data som strömmar genom vår lösning. Liksom alla MNO-ordrar, är det ursprungliga beloppet endast en liten del av de förväntade intäkterna under projektets livstid”, avslutar Vestberg.

För mer information om den här pressreleasen kontaktas:
John Vestberg, President and CEO
john.vestberg@clavister.com

Denna information är sådan information som Clavister AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den Oktober 16, 2017 kl. 09.15 CET.

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av "Cloud"-lösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Aktien Clavister Holding AB, är noterad på NASDAQ First North under kortnamnet CLAV och har 5,966 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.