Omfattande satsningar & goda förutsättningar till telekomaffärer

Bokslutskommuniké 2016

Clavister Holding AB

Örnsköldsvik den 28 februari 2017, kl. 8:00

Clavister (Nasdaq:CLAV) -  nya affärsområdet ”Identification, Authentication och Management” påverkade fjärde kvartalet positivt med 7,8 MSEK i intäkter och mycket goda bruttomarginaler.

Även ökad aktivitet såväl i Sverige som i Japan, inom prioriterade marknader, både inom enterprise och telekom, samt även med nya lösningar, förväntas successivt påverka intäkterna positivt under 2017.

Lansering av Clavister Endpoint Security Client under februari adderade en adresserbar marknad för Clavister med ca 80% i storlek, jämfört med ”Firewalling” men stärker även förutsättningar till utökad försäljning av Firewall-produkter.

Ett svagt resultat inom EMEA - motverkas 2017 genom förstärkta försäljningsresurser och etablering av en inside sales-organisation

Clavister annonserade vid årsskiftet ett samarbete med NTT-Broadband Platform och dess nationella WiFi-nät i Japan - en satsning inför OS 2020 i Tokyo. En initial försiktig utrullning har påbörjats som väntas accelerera under andra halvåret 2017.

Clavister ingår ett samarbete med Aptilo, som har över 100 operatörsinstallationer globalt, vilket stärker möjligheten till kommersiella framgångar inom WiFi.

Clavister har en progress inom telekom och deltar i allt fler upphandlingar tillsammans med partners. Intresset är starkt för virtualiserade lösningar. Förutsättningar är goda till affärer i närtid.

Kvartalet i korthet

Intäkterna +28% och bruttoresultatet +47%

Intäkterna uppgick i kvartalet till 26,3 MSEK (20,5), en ökning med 28% jämfört med fjärde kvartalet 2015.

• Bruttoresultatet ökade med 47% till 20,1 MSEK (13,6) och bruttomarginalen uppgick till 76 (66) %.

• Resultatet efter skatt uppgick till -5,8 MSEK (-0,8).

• Likvida medel uppgick vid kvartalets slut till 75,2 (43,5) MSEK. Koncernen äger 330 000 egna aktier vilket innebär ytterligare möjlig likviditet. Per årsskiftet uppgick värdet för dessa aktier till 15,2 MSEK.

Örnsköldsvik den 28 februari 2017

--Styrelsen

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Rapporten kan hämtas i sin helhet här

Clavister IR kontakt:

Peter Dahlander
P: +46(0)736 796 740
peter.dahlander@clavister.com

Denna information är sådan information som Clavister Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 februari 2017 kl. 08.00.

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av "Cloud"-lösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Aktien Clavister Holding AB, är noterad på NASDAQ First North under kortnamnet CLAV och har 6 075 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.