Omsättningsökning på 67%, utan Canon och Nokia

Rapport för första kvartalet, januari-mars 2016

Clavister (CLAV)  - Vi redovisar en stark tillväxt i den traditionella försäljningskanalen och utvecklingen av våra strategiska partners ser lovande ut.

Clavisters satsning i Asien fortsätter att ge resultat. Canon IT Solutions utökar sin portfölj av Clavister produkter och ställer ut och demonstrerar Clavisters lösningar på Japans största IT-mässa för informationssäkerhet, Japan IT week.

Avtal har också tecknats med bl a Mirait och Netcracker (dotterbolag till NEC).

Hög aktivitetsnivå inom Telekom - Clavisters teknologi ingår i Nokias produktfamilj Nokia Netguard för virtuella lösningar och vi ser även ett kraftigt ökat intresse från ett antal stora aktörer, såväl från operatörer som från lokala systemintegratörer verksamma mot telekom och datacenters.

Första kvartalet ökade med 242% på hemmamarknaden jämfört med föregående år. Den traditionella distributörs- och återförsäljarkanalen, överstiger under första kvartalet 2016 motsvarande period i fjol med 97 %. Inledningsvis har försäljningen börjat bra i det andra kvartalet.

Kvartalet i korthet

•      Intäkterna uppgick i kvartalet till 18,0 MSEK (10,7), en ökning med 67% i första kvartalet år över år.
•      Bruttoresultatet uppgick till 12,7 MSEK (7,9) för det första kvartalet och bruttomarginalen summerar till 71% (74).
•      Periodens resultat efter skatt uppgick till -17,3 MSEK (-16,5).
•      Likvida medel uppgick vid kvartalets slut till 47,3 MSEK (11,0).

Örnsköldsvik, den 11 maj 2016

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Rapporten kan hämtas i sin helhet här

För mer information, kontakta gärna:
Peter Dahlander, IR kontakt
46(0) 73 679 67 40
ir@clavister.com

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av "Cloud"-lösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Aktien Clavister Holding AB, är noterad på NASDAQ First North under kortnamnet CLAV och har 6 200 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.