Cline och Professor Anna Ström beviljas stöd till en gemensam doktorand

Cline Scientific AB (publ) ("Cline" eller "Bolaget") tillsammans med Professor Anna Ström vid Chalmers Tekniska Högskola ges möjlighet till en gemensam Industridoktorand via finansiering från SSF.

Stiftelsen för Strategisk Forskning, SSF, finansierar forskning inom naturvetenskap, teknik och medicin med ungefär 700 miljoner kronor om året. Syftet med Industridoktorand-programmet är att bidra till excellent forskning inom SSFs intresseområden. Forskningen ska främja korsbefruktning mellan akademi och industri och bidra till utbildning av doktorander inom områden som är strategiskt relevanta och stärka Sveriges konkurrenskraft.

Samarbetet med Professor Anna Ström vid Chalmers Tekniska Högskola kan nu fördjupas genom att med en SSF finansierad doktorand utveckla och optimera den matris som är en komponent i StemCART-projektet. Som vi tidigare kommunicerat bidrar denna till att cellernas välmående och funktion ska kunna säkerställas under reparation av broskskada orsakad av artros eller trauma. Finansieringen från SSF täcker en industridoktorands lön under 3-4 år och belastar sålunda inte Clines kostnadsmassa.

För mer information vänligen kontakta:
Hanne Evenbratt, VP – Research & Development
E-post: hanne.evenbratt@clinescientific.com

Cline Scientific AB (publ)
Pepparedsleden 1
AstraZeneca BioVentureHub
431 53  MÖLNDAL                                                              Hemsida: www.clinescientific.com

Cline Scientific utvecklar avancerade cancerdiagnostik och stamcellsterapier.  Clines unika, patenterade ytnanoteknologi erbjuder nya lösningar på kritiska utmaningar för cellbaserade produkter och processer inom Life Science. Cline driver två projekt in i klinisk fas, StemCART - en stamcellsterapi för broskreparation, och CellRACE - en cancerdiagnostisk produkt för att förutsäga metastasering.