Analysguiden Analytikerkommentar: Nya samarbeten i USA och Europa med potential på kort liksom lång sikt

Under gårdagen lät CLS (bolaget) meddela att ett strategiskt samarbete inletts med MedTech-bolaget MRI Interventions Inc. (MRI) samt att bolaget undertecknat ett avtal med franska Image Guided Therapy avseende gemensam produktutveckling.

Under gårdagen lät CLS (bolaget) meddela att ett strategiskt samarbete inletts med MedTech-bolaget MRI Interventions Inc. (MRIC) samt att bolaget undertecknat ett avtal med franska Image Guided Therapy avseende gemensam produktutveckling .

MRI grundades 1998 och har sedan dess utvecklat och kommersialiserat ClearPoint® system, en plattform som med hjälp av MRI guidar kirurgen i utförandet av minimalinvasiva ingrepp på hjärnan i realtid. MRI liksom CLS breddar nu marknaden genom att i samarbetet utveckla och kommersialisera en produkt som kombinerar CLS produkter för behandling med laserablation med MRI:s navigationsplattform.

Lansering av produkten planeras till år 2020. En del utvecklingsarbete kvarstår således. En pusselbit som måste falla på plats är integrationen av en MR-baserad mjukvara som kan ge kirurgen tillförlitlig information i realtid som säkerställer optimal behandlingstemperatur under hela behandlingsproceduren.

För att utveckla denna mjukvara har CLS ingått samarbete med Image Guided Therapy. Målet är att mjukvaran skall fungera med magnetröntgensystem (MR) från marknadens ledande leverantörer. Det öppnar upp för ytterligare ett potentiellt intäktsben.

Genom de båda samarbetena ska alltså CLS utveckla en helhetsprodukt, som gör att bolagets produkter enkelt kan användas tillsammans med vanligt förekommande MR-maskiner, för minimalinvasiv MR-ledd laserablation inom neurokirurgi. Den nya produkten skapar goda förutsättningar för bolaget (och partners) att ta ett stadigt grepp om denna stora och annars svårpenetrerade marknad. Med en mjukvara som en separat del produkterbjudandet kan återkommande intäkter genereras till höga marginaler. Med de båda samarbetena bedömer vi att den långsiktiga potentialen i CLS har ökat.

Men samarbetet med MRI ger även möjligheter till ett omgående lyft i bolagets intäkter. Det då CLS gett MRI exklusiva rättigheter att agera distributör i Nordamerika av bolagets produkter för all användning inom interventionell MR, med undantag för i rygg och hjärna. MRI har i dag en säljstyrka på cirka 20 personer med goda ingångar på de större sjukhusen och klinikerna.

CLS liksom MRI (börskod MRIC)är listade bolag. De båda aktierna har sedan årsskiftet gått sämre än sektorkollegor, företrädda av Thomson Reuters globala index för avancerad medicinteknisk utrustning och teknik. Se graf nedan. Både CLS och MRI:s aktie lyfte dock på gårdagens nyheter. Vår bedömning är den långsiktiga liksom den kortsiktiga potentialen i samarbetena motiverar en fortsatt uppgång i CLS-aktien.

wysiwyg_image

Läs vår senaste analys på CLS här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.