Analysguiden: CLS gör framsteg

Med avsikten att ta ett stadigt tag om marknaden för behandling med FLA har bolaget knutit till sig flera partners i värdekedjan. Ett strategiskt beslut som på sikt kan visa sig vara vinnande. Inom imILT® förväntas en interimsrapport, med uppföljning av patienterna i en del av bolagets kliniska studier, vara klar under november.

Det bubblar kring CLS, som nu avser stärka sin position genom två olika samarbeten. Det första är med kanadensiska Exact Imaging, en ledande leverantör av högupp­lösta ultraljudssystem till urologi­marknaden. Det andra samarbetet inkluderar det franska företaget Image Guided Therapy, som utvecklat ett system för MR-styrd temperatur­övervakning. Genom de båda samarbetena bedömer vi att CLS tillsammans med starka partners i värdekedjan kan utveckla och lyckosamt kommersialisera ett enkelt, kostnadseffektivt och komplett erbjudande, som i dag saknas på marknaden. Inga slutliga samarbetsavtalet är ännu signerade. Vi tror dock att detta är rätt väg att gå och på sikt kan det visa sig vara ett vinnande strategiskt drag.

Ytterligare en positiv nyhet från CLS är att amerikanska Desert Medical Imaging (DMI) har valt att använda TRANBERG®-systemet för en klinisk studie med en egenutvecklad metod för MR-guidad FLA för behandling av prostatacancer. DMI har i en tidigare studie använt CLS icke-kylda fibrer. Att DMI fortsätter arbeta med CLS är givetvis positivt.

Det går även framåt för den kliniska utvecklingen med imILT® för behandling av pankreascancer och bröstcancer inom ramen för det Horizon2020-projekt som bolaget bedriver. I augusti 2018 lät CLS meddela att den sista patienten är rekryterad. Ytterligare uppföljning kommer att genomföras de kommande månaderna och en rapport ska lämnas till EU i november. Information om den kliniska studiens utfall kommer bli mycket intressant. Samtidigt är det också viktigt att de medverkande sjukhusen vill fortsätta ett samarbete med CLS.

Intäkter under det gångna kvartalet var i linje med prognos. Kostnaderna var dock något högre. Efter justeringar i värderingsmodellen beräknas ett motiverat värde per aktie om 11,4 (12,1) kronor i basscenariot.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.