Analysguiden: Stort intresse för TRANBERG

CLS:s emission övertecknades och kapital för fortsatt arbete med att etablera TRANBERG på marknaden är därmed säkrat. Bolaget har nu goda förutsättningar att realisera på potentialen inom både imILT och FLA.

CLS, har utvecklat systemet TRANBERG och metoden imILT för behandling av metastaserande tumörsjukdom. Kliniska studier pågår runt om i Europa och hittills har tio patienter behandlats utan biverkningar. Studierna förväntas avslutas mot slutet av det innevarande året eller i början på 2018.

Utöver imILT har TRANBERG funktioner och egenskaper som gör systemet lämpligt att användas vid behandling av tumörer med metoden FLA. Det initiala fokusområdet för FLA är tidig prostatacancer. Samarbetspartnern UTMB i USA som kommer att genomföra de första behandlingarna. Vidare har bolaget erhållit en första beställning av ett system till ett värde om cirka 250 000 kronor.

Den 23 februari meddelade bolaget att företrädesemissionen övertecknats med en teckningsgrad om 189 procent. Det stora intresset signalerar att marknaden har höga förväntningar på CLS. Kassan stärks med cirka 21,8 miljoner kronor efter emissionskostnader. Med stöd från viss försäljning bedömer vi att kassan bör vara tillräcklig i cirka ett år.

Liksom marknaden har vi stora förväntningar på bolaget på sikt. Vi prognostiserar för ytterligare försäljning av förbrukningsvaror under 2017. Till detta är ytterligare försäljning av system för användning inom FLA ett aggressivt men inte orimligt antagande. Vi prognostiserar noll försäljningsintäkter relaterade till imILT under 2017.

Lyckas bolaget påvisa imILT:s förmåga att aktivera immunförsvaret att angripa metastaser är den potentiella uppsidan stor. Vägen dit har dock visats vara längre än vad både vi och bolaget tidigare antagit.

FLA som behandlingsmetod för tidig prostatacancer har goda möjligheter att inom förhållandevis snar framtid etablera sig som ett attraktivt alternativ till befintliga metoder. Det skulle skapa ytterligare goda utsikter för CLS. Vi behåller rekommendation, Köp, för de kommande tre månaderna.

Läs hela analysen här:

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.