Clinical Laserthermia Systems AB (publ) genomför en riktad kvittningsemission av aktier till långivare efter begäran om lånkonvertering

Lund, Sverige – Clinical Laserthermia Systems AB:s (“CLS” eller “Bolaget”) har idag, med stöd av bemyndigandet från extra bolagsstämma den 22 november 2022, beslutat om en riktad nyemission av 4 846 524 B-aktier (”Emissionen”) till Modelio Equity AB, Lubrica Equity AB och Formue Nord Fokus A/S (”Långivarna”) efter begäran om konvertering av lån om totalt 3 MSEK. Teckningskursen i Emissionen är fastställd till 0,6190 kronor per ny B-aktie och betalning sker genom kvittning av fordran mot Bolaget, som utgörs av Långivarnas respektive lånebelopp.

CLS har tidigare offentliggjort att Bolaget ingått låneavtal med Långivarna avseende ett lånebelopp om totalt cirka 40 MSEK fördelat på två lån. Bolaget har med inkommen emissionslikvid från genomförd företrädesemission i augusti/september 2022 amorterat 15 MSEK på dessa tidigare upptagna och kommunicerade lån och har i samband med amorteringen omförhandlat och förlängt det kvarvarande lånebeloppet inklusive ackumulerad ränta motsvarande drygt 33 MSEK (”Låneavtalet”). Bolaget har i november 2022 återbetalt delar av lånebeloppet, motsvarande totalt 4,5 MSEK, genom kvittning mot B-aktier. Långivarna har nu, i enlighet med Låneavtalet begärt att CLS ska återbetala ytterligare en del av det utestående lånebeloppet, motsvarande totalt 3 MSEK, genom kvittning mot B-aktier. Bolaget har mot bakgrund härav, med stöd av bemyndigande från extra bolagsstämma den 22 november 2022, beslutat om Emissionen av B-aktier till Långivarna.

Efter Emissionen uppgår kvarvarande lånebelopp inklusive sedvanlig uppläggningsavgift till cirka 28 MSEK.

Syftet med Emissionen och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att uppfylla Bolagets åtaganden gentemot Långivarna till följd av det ingångna Låneavtalet. Därtill anser CLS styrelse att det är till fördel för Bolagets finansiella ställning att tillvarata möjligheten att återbetala delar av det utestående lånebeloppet i form av B-aktier i stället för genom kontant återbetalning.

Betalning ska ske genom kvittning av fordran mot Bolaget, som utgörs av Långivarnas respektive lånebelopp i enlighet med nedan.

Tecknare

Antal B-aktier

Belopp (SEK)

Modelio Equity AB

Lubrica Equity AB

Formue Nord Fokus A/S

Totalt

2 999 998,36

I enlighet med vad som föreskrivs i Låneavtalet är teckningskursen per B-aktie baserad på den lägsta dagliga volymviktade genomsnittskursen under en period om 15 handelsdagar före påkallelsen med en rabatt på 10 procent och uppgår till 0,6190 kronor.

Emissionen innebär att antalet B-aktier i Bolaget ökar med 4 846 524 och aktiekapitalet ökar med cirka 448 303,4725 kronor, innebärande en utspädning om cirka 3,45 procent av rösterna och cirka 3,59 procent av kapitalet. Efter Emissionen kommer antalet aktier i CLS att uppgå till 135 121 819, varav 600 000 A-aktier och 134 521 819 B-aktier, och aktiekapitalet uppgå till cirka 12 498 768,3263 kronor.

För mer information om CLS, vänligen kontakta:

Dan J Mogren, VD

Telefon: +46 (0) 70-590 11 40

E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

Hemsida: www.clinicallaser.se

FNCA Sweden AB

Telefon: +46 8 528 00 399

E-post: info@fnca.se

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B.

Denna information är sådan som CLS är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-01-19 08:24 CET.