Clinical Laserthermia Systems AB publicerar Bokslutskommuniké 2021

Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (CLS) publicerar idag sin bokslutskommuniké för 2021. Rapporten finns tillgänglig på CLS hemsida under IR

Sammanfattning av delårsrapporten (avser koncernen)

Tolv månader (2021-01-01 – 2021-12-31)

• Nettoomsättning uppgick till 2 245 KSEK (1 332 KSEK).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -64 141 KSEK (-56 241 KSEK).
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,12 SEK (-1,23 SEK).
  • Soliditeten uppgick per den 31 december 2021 till 31,7 % (35 %).

Fjärde kvartalet (2021-10-01 – 2021-12-31)

• Nettoomsättning uppgick till 1 344 KSEK (0 KSEK).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -19 584 KSEK (-13 605KSEK).
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,30 SEK (-0,18 SEK).
  • Soliditeten uppgick per den 31 december 2021 till 31,7 % (35 %).

Väsentliga händelser det fjärde kvartalet 2021

• CLS lämnade in en ansökan om 510(k)-godkännande till FDA för andra generationen av TRANBERG® Thermal Therapy System med Thermoguide™ Workstation för ablation av lesioner i hjärnan.
  • CLS kunde åter frisläppa hela sitt sortiment av TRANBERG® sterila engångsprodukter på USA-marknaden, följt av Europamarknaden och avtal ingicks med ytterligare två leverantörer av steriliseringstjänster.
  • CLS förstärkte bolagets organisation och ledningsgrupp med Liselotte Nilsson, VP Marketing & Scientific Marketing och Anders Qvarlander, VP Regulatory Affairs & Quality Assurance.
  • Ny klinisk studie av ablationsbehandling av kärlmissbildningar, där TRANBERG® Thermal Therapy System använts, indikerade att metoden är säker och effektiv. Studien beskrivs utförligt i en vetenskaplig artikel publicerad i Journal of Vascular and Interventional Radiology.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• CLS och Skånes universitetssjukhus ingick avtal inom neurokirurgi. Samarbetet omfattar att genomföra en klinisk studie som ska undersöka säkerhet och genomförbarhet avseende bildledd laserablationsbehandling av glioblastom med CLS TRANBERG® Thermal Therapy System med Thermoguide™ Workstation. Studien kommer också involvera CLS samarbetspartner inom neurokirurgi ClearPoint Neuro Inc.
  • Tillförordnad VD Dan J. Moberg påbörjade en planerad sjukskrivning från den 10 februari till den 31 mars. Bolagets styrelse har utsett Lars-Erik Eriksson, bolagets CFO och tidigare VD, till Ställföreträdande VD under denna period.
  • Radboud University Medical Center i Nijmegen fick etikgodkännande för att inleda en prövarinitierad studie för att utvärdera säkerhet och genomförbarhet avseende MR-ledd fokuserad laserablation som fokalterapi vid låg och mellanrisk prostatacancer med TRANBERG® Thermal Therapy System med Thermoguide™ Workstation.

Stf VD Lars-Erik Eriksson kommenterar

”Vår vision är att laserablation ska införas som en standardbehandling vid fokalterapi som ett alternativ till kirurgi för flera patientgrupper. Det är i linje med den generella trenden inom sjukvården med en successiv förflyttning från kostsamma, öppna operationer till minimalintensiv, bildledd fokalterapi vid vissa sjukdomstillstånd. Det skulle innebära att fler patienter kan behandlas mer effektivt och med mindre allvarliga biverkningar. Under året har vi fortsatt arbetet med att förverkliga denna vision inom våra prioriterade områden; prostatacancer, hjärntumörer och imILT®. Inom både MRI- och Ultraljud-fusion-guidad fokal laserablation av prostatacancer har vi samarbeten med flera partners.”

Informationen är sådan som CLS är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 februari 2022, kl. 08:55 CET.

Kontaktinformation:

Lars-Erik Eriksson, CFO och ställföreträdande VD, Clinical Laserthermia Systems AB (publ)

Tel: +46 – (0)702 – 90 33 00
E-mail: lars-erik.eriksson@clinicallaser.com

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och marknadsbolag I Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se

Mer information om CLS på företagets webbplats: www.clinicallaser.se

Taggar: