Clinical Laserthermia Systems erhåller teckningsåtaganden, ändrar bedömning av framtida kapitalbehov samt justerar intäkter i prospekt gällande förestående företrädesemission av units

DETTA PRESSMEDDELANDE ÄR EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, VARKEN DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA, RYSSLAND, BELARUS ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE REGISTRERINGS- ELLER ANDRA ÅTGÄRDER.

Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (“CLS” eller “Bolaget”) meddelar att Bolaget erhållit teckningsåtaganden om totalt cirka 0,25 MSEK i förestående företrädesemission av units om initialt högst cirka 59 MSEK före emissionskostnader, vars teckningsperiod inleds idag, onsdagen den 12 juni 2024 (”Företrädesemissionen”). Bolaget meddelar även att styrelsens bedömning om framtida kapitalbehov, som anges i det prospekt gällande Företrädesemissionen som publicerades den 10 juni 2024, ändras. Styrelsens bedömning är att om Företrädesemissionen fulltecknas och den efterföljande inlösen av teckningsoptioner av serie TO 7 B nyttjas fullt ut till högsta teckningskurs så kommer Bolaget inte att behöva söka ytterligare kapital för att uppnå målsättningen om ett positivt rörelseresultat under 2026. Bolaget meddelar dessutom att de intäkter under Q1 2024 som anges i samma prospekt justeras upp med 0,6 MSEK.

CLS offentliggjorde den 30 maj att styrelsen beslutat att genomföra Företrädesemissionen, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 29 juni 2023.

Bolaget meddelar idag att medlemmar i styrelsen och ledningen har ingått teckningsåtaganden om att teckna units motsvarande totalt cirka 0,25 MSEK i Företrädesemissionen, motsvarande cirka 0,42 procent av det totala erbjudandet. Genom teckningsåtagandena omfattas nu Företrädesemissionen upp till cirka 65 procent (motsvarande cirka 38 MSEK) av teckningsåtaganden och garantiåtaganden. Ingen ersättning utgår för de teckningsåtaganden som lämnats. Teckningsåtaganden och garantiåtaganden är inte säkerställda genom förhandstransaktion, bankgaranti eller liknande arrangemang.

Bolaget meddelar även att styrelsens bedömning om framtida kapitalbehov som anges i det prospekt gällande Företrädesemissionen som publicerades den 10 juni 2024, ändras. Som tidigare meddelats i PM den 30 Maj, 2024 är styrelsens bedömning att om Företrädesemissionen fulltecknas och den efterföljande inlösen av teckningsoptioner av serie TO 7 B nyttjas fullt ut till högsta teckningskurs, vilket under dessa förutsättningar tillför Bolaget högst totalt cirka 144 MSEK före emissionskostnader, så kommer Bolaget inte att behöva söka ytterligare kapital för att uppnå målsättningen om ett positivt rörelseresultat under 2026.

Bolaget meddelar dessutom att de intäkter under Q1 2024 som anges i samma prospekt, justeras till 3,1 MSEK i enlighet med bolagets delårsrapport per den 29 maj, 2024, vilket är cirka 0,6 MSEK högre än vad som nu anges. Detta innebär även att andra relaterade poster och nyckeltal justeras för att reflektera de högre intäkterna.

Med anledning av ovanstående kommer Bolaget att upprätta ett tilläggsprospekt, som kommer att lämnas in till Finansinspektionen snarast. Ytterligare information om de parter som ingått teckningsåtagandena kommer att offentliggöras i tilläggsprospektet, liksom korrigerade finansiella resultatsiffror rörande Q1 2024.

För mer information om CLS och Företrädesemissionen hänvisas till det prospekt som upprättats och som offentliggjordes av Bolaget den 10 juni 2024. Prospektet, innehållandes fullständiga villkor och anvisningar, finns att tillgå på Bolagets (https://clinicallaser.se/wp-content/uploads/2024/06/Clinical-Laserthermia-Systems-AB-–-Prospekt-2024.pdf), Redeye AB:s (www.redeye.se) och Nordic Issuing AB:s (www.nordic-issuing.se) respektive hemsidor.

För mer information, vänligen kontakta:

Dan J Mogren, VD Clinical Laserthermia Systems AB

Telefon: +46 (0) 70-590 11 40

E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System och ClearPoint Prism Neuro Laser Therapy Systems med sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi. Produkterna marknadsförs och säljs direkt eller via partners för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB.

Mer information om CLS finns på företagets webbplats: www.clinicallaser.se

Denna information är sådan som CLS är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-06-12 08:50 CET.