Clinical Laserthermia Systems offentliggör tillägg till prospekt avseende pågående företrädesemission

Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (“CLS” eller “Bolaget”) har upprättat ett tillägg (”Tilläggsprospektet”) till det EU-tillväxtprospekt som godkändes och registrerades av Finansinspektionen samt offentliggjordes den 10 juni 2024 (”Prospektet”). Tilläggsprospektet har idag, den 20 juni 2024, godkänts och registrerats av Finansinspektionen.

Prospektet har upprättats med anledning av pågående företrädesemission av units bestående av nya B-aktier och teckningsoptioner av serie TO 7 B, vilken styrelsen i CLS beslutade om den 30 maj 2024 med stöd av bemyndigande från årsstämman den 29 juni 2023 (”Företrädesemissionen”). Tilläggsprospektet har upprättats med anledning av att Bolaget, i enlighet med vad som offentliggjordes genom ett pressmeddelande den 12 juni 2024 och ett pressmeddelande den 19 juni 2024, har erhållit teckningsåtaganden om totalt cirka 1,7 MSEK (motsvarande cirka 2,9 procent av Företrädesemissionen). Företrädesemissionen omfattas upp till cirka 65 procent (motsvarande cirka 38 MSEK) av teckningsåtaganden och garantiåtaganden.

Tilläggsprospektet har även upprättats med anledning av att Bolaget, i enlighet med vad som offentliggjordes genom ett pressmeddelande den 12 juni 2024, korrigerat styrelsens bedömning om framtida kapitalbehov som angavs i Prospektet. Som tidigare meddelats i pressmeddelande den 30 maj 2024 är styrelsens bedömning att om Företrädesemissionen fulltecknas och den efterföljande inlösen av teckningsoptioner av serie TO 7 B nyttjas fullt ut till högsta teckningskurs, vilket under dessa förutsättningar tillför Bolaget högst totalt cirka 144 MSEK före emissionskostnader, så kommer Bolaget inte att behöva söka ytterligare kapital för att uppnå målsättningen om ett positivt rörelseresultat under 2026.

Tilläggsprospektet har dessutom upprättats med anledning av att Bolaget, i enlighet med vad som offentliggjordes genom ett pressmeddelande den 12 juni 2024, justerat de intäkter under Q1 2024 som anges i Prospektet till 3,1 MSEK i enlighet med Bolagets delårsrapport per den 29 maj 2024, vilket är cirka 0,6 MSEK högre än vad som tidigare angavs. Detta innebär även att andra relaterade poster och nyckeltal justerats för att reflektera de högre intäkterna.

Investerare som före offentliggörandet av Tilläggsprospektet har gjort en anmälan om eller på annat sätt samtyckt till köp eller teckning av de värdepapper som omfattas av Prospektet har enligt artikel 23 i Prospektförordningen rätt att återkalla sin anmälan eller sitt samtycke inom två dagar från offentliggörandet av Tilläggsprospektet, det vill säga till och med den 25 juni 2024. Återkallande ska meddelas till Nordic Issuing på e-postadressen info@nordic-issuing.se med ämne ”CLS”. Det datum för återkallelse som tas i beaktande är det datum då e-posten inkommit till Nordic Issuing AB. Investerare som tecknat units genom förvaltare ska kontakta sina förvaltare gällande återkallelse. Teckning som ej återkallas kommer att förbli bindande.

Tilläggsprospektets godkännande och publicering

Tilläggsprospektet har idag godkänts och registrerats av Finansinspektionen och finns tillgängligt på Bolagets (https://clinicallaser.se/investor-relations/corporate-governance/transactions-and-prospectuses/), Redeye AB:s (www.redeye.se) och Nordic Issuing AB:s (www.nordic-issuing.se) respektive hemsidor. Tilläggsprospektet kommer även att finnas tillgängligt i Finansinspektionens prospektregister (www.fi.se).

För mer information, vänligen kontakta:

Dan J Mogren, VD Clinical Laserthermia Systems AB

Telefon: +46 (0) 70-590 11 40

E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System och ClearPoint Prism Neuro Laser Therapy Systems med sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi. Produkterna marknadsförs och säljs direkt eller via partners för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB.

Mer information om CLS finns på företagets webbplats: www.clinicallaser.se