Clinical Laserthermia Systems tecknar avsiktsförklaring med HALO Precision Diagnostics avseende TRANBERG Thermal Therapy System

Lund, Sverige – Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (”CLS” eller ”Bolaget”) meddelar idag att dess amerikanska dotterbolag CLS Americas har tecknat en avsiktsförklaring (Letter of Intent, LOI) med HALO Precision Diagnostics, Inc. (HALO) för att utvärdera säkerheten och den kortsiktiga effektiviteten av CLS TRANBERG® Thermal Therapy System.

HALO kommer inledningsvis att genomföra en eftermarknadsstudie som behandlar upp till 25 patienter vid ett eller flera av HALOs Ambulatory Surgery Centers i USA för att utvärdera säkerheten och den kortsiktiga effektiviteten av CLS TRANBERG Thermal Therapy System för behandling av patienter med prostatacancer med låg till medelhög risknivå med FLA-behandling utanför sjukhusmiljö. Efter avslutad utvärdering kommer CLS Americas och HALO att inleda diskussioner om HALO ska upphandla TRANBERG Thermal Therapy System för användning i några av deras 16 rikstäckande kliniker.

”Jag är väldigt glad över att CLS kan starta detta viktiga samarbete med HALO där vi genom att erbjuda behandling på lokala urologmottagningar och kliniker kan flytta vår FLA-behandling ännu närmre patienterna,” säger Dan J. Mogren, VD för CLS. ”CLS mål är att leverera system för säkra och effektiva behandlingar av prostatacancer. Genom att föra behandlingen närmre patienten och behandla dem i ett tidigt skede kan fler patienters livskvalitet bevaras.”

I USA genomförs över en miljon prostatabiopsier varje år vilket leder till att nära 250,000 män får en cancerdiagnos. Fokal laserablation av prostatatumörer har visat höga nivåer av precision och noggrannhet med låg risk för biverkningar så som erektil dysfunktion och urininkontinens.

För mer information, vänligen kontakta:

Dan J. Mogren, VD Clinical Laserthermia Systems AB (publ)
Telefon: +46 (0) 70 590 11 40

E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

Om HALO Precision Diagnostics

HALO Precision Diagnostics förändrar patienters liv och behandlingsresultat genom tidig upptäckt av de främsta dödsorsakerna med hjälp av precisionsdiagnostik. Bolaget uppnår detta genom en individanpassad diagnostikensemble bestående av avancerad bildåtergivning, genomik, icke-invasiva flytande biomarkörer och samhällsbaserad data i stor skala kombinerat med djupinlärningsalgoritmer. Genom att optimera alla dessa lösningar inom HALO Precision Diagnostics plattform, tillhandahåller bolaget snabba, precisa och handlingsbara resultat för att möjliggöra livsförändrande behandlingar av läkare för deras patienter.

Mer information om HALO Precision Diagnostics finns på företagets webbplats: https://www.halodx.com

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se.

Mer information om CLS finns på företagets webbplats: www.clinicallaser.se

Denna information är sådan som CLS är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-08 18:15 CET.