Clinical Laserthermia Systems tillkännager att sista patienten behandlats i klinisk studie i USA

Lund, Sverige – Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (“CLS” eller “Bolaget”) meddelar idag via deras amerikanska dotterbolag, CLS Americas, att alla tjugo patienter framgångsrikt har behandlats inom den kliniska fas 1-studien med titeln “Targeted MRI/US Fusion Transperineal Laser Ablation of Low-to-Intermediate Risk Prostate Cancer”.

Studien genomförs av Urological Research Network, LLC, en icke vinstdrivande klinisk forskningsorganisation baserad i Florida, USA. Studien använder CLS TRANBERG® Thermal Therapy System i kombination med Focalyx® Fusion för behandlingsorganisation, planering, bildfusion och bildvägledning i realtid under högprecisionsbehandling med fokal laserablation (FLA).

“Lasersystemet TRANBERG ger en högre grad av både precision och kontroll över ablationens form, storlek och marginaler än vad kryoterapi och andra fokala terapier jag har arbetat med och sett,” säger Dr. Fernando J. Bianco, huvudprövare, Urological Research Network, LLC. ”Vidare så tycker jag att lasersystemet TRANBERG var väldigt enkelt och intuitivt att använda i kombination med Focalyx Fusions system för bildvägledning och behandlingsplanering i realtid.”

“Vi är väldigt nöjda med genomförandet av den kliniska fas 1-studien som genomförts i USA och de positiva resultaten, även om de är preliminära. Detta är ännu en milstolpe för CLS på den amerikanska marknaden. Vi hoppas nu kunna behandla ännu fler patienter med vår fokala laserablationsteknik, som är en skonsam behandling med snabb återhämtning och låg risk för biverkningar för patienterna,” säger Dan J. Mogren, VD för CLS.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 januari 2023.

För mer information, vänligen kontakta:

Dan J. Mogren, VD

Telefon: +46 (0) 70-590 11 40
E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

Om CLS
Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy
System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv
behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden
inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt används i
studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande
ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag
i Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth