CLS Americas fortsätter kommersiella och kliniska samarbeten från nytt kontor på Spectrum Office Plaza i Irvine, Kalifornien

Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (CLS), meddelar att bolaget flyttar sitt USA-kontor till Irvine Spectrum Office Plaza på Rockfield Blvd i East Industrial Complex, Irvine, Kalifornien. CLS utvecklar avancerade innovativa produkter för bildledd laserablation med hög precision. I USA används TRANBERG-systemet för behandling av prostatacancer och annan mjukvävnadsbehandling. I Europa har CLS valt att initialt fokusera på behandling av prostatacancer, bukspottkörtelcancer, tumörer i hjärnan samt behandling av epilepsi.

– Vi ser fram emot att från vårt nya kontor, som ligger perfekt för vår nuvarande verksamhet, fortsätta att utveckla våra kommersiella kliniska samarbeten med målsättningen att erbjuda effektiv minimalinvasiv behandling för prostatacancer och annan mjukvävnadsbehandling, säger Michael Magnani, managing director, CLS Americas. Det här året innehåller flera viktiga milstolpar för bolaget, då vi utvidgar vår produktportfölj och presenterar nya och förbättrade funktioner för vårt bildstyrda system för laserablation med hög precision, säger Magnani.

CLS utvecklar och säljer TRANBERG® | Thermal Therapy System, med ThermoGuide arbetsstation, för bildledd laserablationsbehandling med hög precision, med initialt fokus på behandling av prostatacancer, bukspottkörtelcancer, tumörer hjärnan samt epilepsi. Systemet är optimerat för behandling med CLS egenutvecklade imILT-protokoll, som har potential att stimulera immunförsvaret. Bildledd behandling innebär att läkaren under behandlingen använder magnetresonans (MR) eller ultraljud (US) för att identifiera behandlingsområdet, bestämma placering av instrument samt för att övervaka ablationsproceduren.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 januari 2021, kl 13:00 CET.

Dan J. Mogren, CEO Clinical Laserthermia Systems AB (publ)
Tel: +46 – (0)705 – 90 11 40E-mail: dan.mogren@clinicallaser.com

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive specialdesignat sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi med potentiellt immunstimulerande effekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se.