CLS beslutar att utnyttja lånelöfte om 15 MSEK, ingår nytt låneavtal och nytt avtal om lånelöfte samt meddelar uppdatering om finansiell ställning

Clinical Laserthermia Systems ABs (publ) (CLS) meddelar att bolagets styrelse har beslutat att utnyttja det lånelöfte som erhölls i december 2019 från Modelio Equity AB, Munkekullen 5 förvaltning AB och Gerhard Dal avseende ett lån uppgående till totalt 15 MSEK. Lånet har påkallats i sin helhet.

Vidare har CLS ingått avtal med Modelio Equity AB, Lubrica Equity AB samt Formue Nord Focus A/S avseende ett nytt lån om 20 MSEK som ersätter det lån om 20 MSEK som CLS upptog från samma långivare i december 2019. Lånet ska återbetalas senast om tolv månader eller, om så inte sker, helt eller delvis konverteras till B-aktier i bolaget genom kvittningsemission.

CLS har även ingått ett avtal med Modelio Equity AB, Lubrica Equity AB samt Formue Nord Focus A/S avseende ett lånelöfte om 20 MSEK. Lånelöftet kan utnyttjas under tolv månader från och med avtalets undertecknande. Lån som påkallas enligt lånelöftet ska återbetalas senast i februari 2023 eller, om så inte sker, helt eller delvis konverteras till B-aktier i bolaget genom kvittningsemission.

Styrelsen i CLS arbetar med att ta fram ett förslag till långsiktig finansiering för bolaget. Genom de ingångna avtalen och genom aktivering av lånelöftet om 15 MSEK, samt med bolagets befintliga kassa, har bolaget tillgång till kapital som styrelsen bedömer kommer att räcka till första kvartalet 2022.

Denna information är sådan som CLS är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-15 15:50 CET.

Dan J. Mogren, CEO Clinical Laserthermia Systems AB (publ)
Tel: +46 – (0)705 – 90 11 40E-mail: dan.mogren@clinicallaser.com

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive specialdesignat sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi med potentiellt immunstimulerande effekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se.