CLS beviljas patent i Japan avseende produkt och metod för kontroll vid behandling med imILT-protokollet

Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (CLS) har fått ett nytt patent registrerat i Japan. Patentet har titeln ”Temp feedback controlled cooled probe” och motsvaras av patentet ”Apparatus and Method For Controlling Immunostimulating Laser Thermotherapy” som CLS fick godkänt i Europa 2019. Det japanska patentet, som är giltigt till 2034, skyddar teknik för en kyld fiber och togs fram innan CLS nuvarande, unika, icke-kylda teknik utvecklades. Patentet skyddar CLS teknik, vid användande av en kyld fiber, att kontrollera värmebehandling enligt CLS imILT-protokoll – ett protokoll som innebär en uppvärmningsperiod följt av en behandlingsperiod. Patentet ger ett förstärkt skydd mot konkurrerande fibertillverkare, då CLS nu har patent som täcker viktig teknik för såväl kyld som icke-kyld fiber anpassad för imILT-protokollet.

– På samma sätt som motsvarande patent i Europa är syftet med ett patent i Japan att stänga möjligheter för konkurrenter att ta fram en kyld fiber för vårt imILT-protokoll. CLS icke-kylda fiber har en unik position och den vill vi försäkra oss om att behålla, säger Stephan Dymling, CTO på CLS.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 augusti 2020,
kl 10:00 CET

T: +46 – (0)702 – 90 33 00   E-mail: lee@clinicallaser.se

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive specialdesignat sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi med potentiellt immunstimulerande effekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se.