CLS deltar vid Tyska Urologisällskapets Kongress och demonstrerar bildledd laserablation med hög precision för behandling av prostatacancer

Stuttgart, Tyskland, 14 september, 2021 - Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (CLS) meddelar att bolaget kommer att demonstrera TRANBERG Laser Thermal Therapy System, bolagets system för bildledd laserablation med hög precision, vid 73rd Congress of the German Society for Urology den 15-18 september 2021, i Stuttgart. CLS TRANBERG-system och sterila engångsinstrument har hittills använts, i Europa och USA, för bildledd ablationsbehandling i hundratals patienter med prostatacancer i tidig fas. CLS finns i monter B06 under konferensen.

“Jag är väldigt glad över att åter få möjlighet att möta partners och potentiella kunder ”live” och att få presentera TRANBERG Thermal Therapy System. Jag ser fram emot att träffa experter inom urologi och diskutera användningen fokal laserablationsbehandling för icke spridd prostatacancer”, säger Perjan Pleunis, VP Marketing & Sales Europe at CLS.

I juni 2021 meddelade CLS att en klinisk studie kommer att genomföras vid Otto-von-Guericke-University Magdeburg, Medical faculty i Tyskland, med avseende på behandling av prostatacancer med TRANBERG Thermal Therapy System, med magnetresonans/ultraljud (MRI-US) fusion-guidad mjuk- och hårdvara för fokal laserablation. Studien omfattar 10 patienter och behandlingen kommer att ske under lokalbedövning såväl vid mindre kliniker som på sjukhus.

High Precision Thermal Therapy System

TRANBERG® |Thermal Therapy System är utvecklat för bildledd fokal laserablation, med hög precision, av mjukvävnad. Systemet kan konfigureras för olika bildledningssystem, såsom MR, CT/US, och MR-US Fusion-guidad, för precis kontroll av vävnadstemperatur och ablation under hela behandlingen. Systemet består av en mobil laserenhet, en innovativ icke-kyld laserapplikator, extern temperaturmätare samt övriga instrument som behövs vid behandling. CLS icke-kylda fiberteknologi optimerar värmedistributionen från lasern och gör att extern kylning av fibern inte behövs, vilket bidrar till kortare behandlingstid. Se kliniska studier.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 september 2021, kl 09:00 CET.

Dan J. Mogren, t f VD, Clinical Laserthermia Systems AB (publ)
Tel: +46 – (0)705 – 90 11 40 E-mail: dan.mogren@clinicallaser.com

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi med potentiell immunstimulerande effekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se.

Mer information om CLS på företagets webbplats: www.clinicallaser.se