CLS erhåller andra order från National Institutes of Health Clinical Center

Lund, Sverige 9 april, 2024 – Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (”CLS” eller ”bolaget”) meddelar idag att bolaget erhållit en andra order från National Institutes of Health i USA avseende tillbehör till TRANBERG Thermal Therapy System.

Ordern på sterila engångsinstrument omfattar introducers, temaperaturprober, och unika, icke-kylda laserapplikatorer som ska användas för att utvärdera den kliniska användbarheten hos CLS TRANBERG Thermal Therapy System för MRI/ultraljudsfusionsguidad fokal laserablation (FLA) av prostatavävnad och prostatacancer hos män.

Ordern är en del av det avtal om forskningssamarbete som ingicks mellan NIH och CLS i april förra året.

Prostatacancer är en av de vanligaste cancerformerna och i USA genomförs över en miljon prostatabiopsier varje år, varav nästan 250 000 leder till faktisk diagnos av prostatacancer. Fokal laserablation av prostatatumörer har visat på hög nivå av precision och noggrannhet, med låg risk för biverkningar såsom erektil dysfunktion och urininkontinens.

”Denna andra order möjliggör vårt fortsatta forskningsamarbete med NIH som utvärderar våra TRANBERG-produkter för fokal laserablation som behandling av prostatacancer. Målet med forskningssamarbetet och studien är att visa att bildledd fokal laserablation är en säkert och effektivt behandlingsalternativ utan de typiska biverkningar som ofta förknippas med strålning och kirurgiska ingrepp”, säger Dan J. Mogren, CLS VD.

Om national Institutes of Health (NIH)

NIH, USAs medicinska forskningsbyrå, omfattar 27 institut och centra och är en del av USAs departement för hälsovård och socialomsorg. Organisationen utgör den primära federala myndigheten som bedriver och stödjer medicinsk forskning. För mer information om NIH, besök www.nih.gov.

För mer information, vänligen kontakta:

Dan J. Mogren, VD Clinical Laserthermia Systems AB (publ)

Telefon: +46 (0) 70-590 11 40

E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB.

Mer information om CLS finns på företagets webbplats: www.clinicallaser.se