CLS erhåller första ordern från National Institutes of Health Clinical Center i USA värd cirka 0.85 MSEK

Lund, Sverige – Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (“CLS” eller “Bolaget”) har erhållit en beställning av bolagets TRANBERG-system värd cirka 0.85 MSEK. Beställningen har gjorts av National Institutes of Health Clinical Center i USA, inom ramen för parternas pågående forskningssamarbete.

National Institutes of Health Clinical Center (”NIH” eller ”NIH CC”) har gjort sin första beställning av CLS TRANBERG™ Thermal Therapy System. Värdet uppgår till cirka 0.85 MSEK och ordern är en del av det forskningssamarbete som inleddes i april 2023, där bolaget meddelade att NIH kommer att börja använda systemet för ultraljudbildledd fokal laserablation av prostatavävnad och prostatacancer.

"En viktigt målsättning för samarbetet med NIH är för CLS att kunna visa på att bildstyrd fokal laserablation av cancertumörer i prostatan, utförd med våra TRANBERG-produkter, är ett säkert och effektivt behandlingsalternativ med avsaknad av de typiska biverkningar som ofta är associerade med strålning och kirurgisk behandling. Vi är hedrade och stolta över det ingångna avtalet med NIH CC och ser fram emot ett produktivt och framgångsrikt samarbete" säger Dan J Mogren, VD Clinical Laserthermia Systems AB.

Prostatacancer är en av de vanligaste cancerformerna och i USA genomförs över en miljon prostatabiopsier varje år, varav nästan 250 000 leder till faktisk diagnos av prostatacancer. Fokal laserablation av prostatatumörer har visat på hög nivå av precision och noggrannhet, med låg risk för biverkningar såsom erektil dysfunktion och urininkontinens.

Om NIH

National Institutes of Health Clinical Center, USAs medicinska forskningsbyrå, omfattar 27 institut och centra och är en del av USAs departement för hälsovård och socialomsorg. Organisationen utgör den primära federala myndigheten som bedriver och stödjer medicinsk forskning. För mer information om NIH, besök www.nih.gov.

För mer information, vänligen kontakta:

Dan J. Mogren, VD Clinical Laserthermia Systems AB (publ)

Telefon: +46 (0) 70-590 11 40

E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se.

Mer information om CLS finns på företagets webbplats: www.clinicallaser.se