CLS erhåller marknadsgodkännande för TRANBERG portföljen från HSA i Singapore, och inleder kommersialiseringsprocessen i regionen

Lund, Sverige – Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (CLS) meddelar idag att bolaget har erhållit marknadsgodkännande från HSA i Singapore, för hela sin portfölj av TRANBERG® Thermal Therapy-produkter, för termisk ablation av patologisk mjukvävnad för tumörkontroll, symtomatisk lindring och återställande av fysiologiska funktioner i prostata och lever.

Marknadsgodkännandet för CLS-portföljen av TRANBERG Thermal Therapy Systems från HSA i Singapore utgör en viktig milstolpe i bolagets globala expansion och gör det möjligt för CLS att inleda kommersialiseringsprocessen på Singapore-marknaden. Dessutom möjliggör godkännandet, i kombination goda behandlingsresultat, en bredare kommersialisering i Asien-Stillahavsområdet. Den kommersiella starten i Singapore och expansionen i Asien-Stillahavsområdet genomförs genom CLS joint venture CLS Asia Pacific PTE. LTD med huvudkontor i Reublic i Singapore.

"Det här är ett efterlängtat genombrott som vi har arbetat hårt för under lång tid. Asien-Stillahavsområdet är en folkrik region med ökande medicinska behov, där vår TRANBERG-portfölj för minimalinvasiv fokal laserablation kan ha stort värde för patienter och vårdgivare. Genom CLS Asia Pacific har vi redan etablerat kliniska relationer i regionen och avser nu att fördjupa dessa och inleda kommersialisering av vår produktportfölj, med start inom det växande området fokalterapi för behandling av patienter med lokaliserad prostatacancer med låg till medelhög risk", säger Dan J. Mogren, VD, CLS.

TRANBERG Thermal Therapy System går nu in i en begränsad marknadslansering på utvalda kliniker i Singapore. Fullständiga indikationer för användning finns här: Offentlig förfrågan - Singapore Medical Device Register (SMDR) (has.gov.sg)

Kontaktuppgifter:

Dan J. Mogren, VD, Clinical Laserthermia Systems AB (publ)

E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ) utvecklar och säljer TRANBERG® Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterila engångsartiklar, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden i EU och USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation och används i studier för behandling med imILT®, Bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiella abskopala effekter. CLS har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i Tyskland, USA och Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet CLS B. Certified Advisor (CA) är FNCA Sweden AB.

För mer information om CLS, vänligen besök bolagets hemsida: www.clinicallaser.se