CLS erhåller patent i Kina avseende produkt och metod för kontroll vid behandling med imILT-protokollet

Lund, Sverige – Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (CLS) har fått ett nytt patent registrerat i Kina. Patentet heter “Temp feedback controlled cooled probe” och motsvarar det europeiska patentet ”Apparatus and Method for Controlling Immunostimulating Laser Thermotherapy” som fick godkänt 2019.

“Precis som för motsvarande patent i Europa är syftet med patentet i Kina att eliminera alla möjligheter för konkurrenter att utveckla såväl kylda som icke-kylda fiber för vårt imILT-protokoll. CLS icke-kylda fiber har en unik position och vi vill säkerställa att vi behåller den,” säger Stephan Dymling, Chief Technical Officer, CLS.

“Det nya patentet ger ett förbättrat skydd mot konkurrerande fibertillverkare. CLS har nu patent i Kina som täcker viktig teknologi för ett system som inkluderar både kylda och icke-kylda fibrer anpassade till imILT-protokollet,” fortsätter Stephan Dymling.

imILT är CLS egenutvecklade specifika immunstimulerande ablationsprotokoll för behandling av cancer. Protokollet för imILT-immunoterapi är just nu i en tidig fas av kliniska studier.

Det kinesiska patentet är giltigt till 2034 och skyddar CLS-teknologin som styr värmebehandling enligt CLS imILT-protokoll – ett protokoll som innebär en uppvärmningsperiod följt av en behandlingsperiod. Utöver i Kina och Europa har CLS ett patent i USA för samma teknologi.

Patentet omfattar både MRI-behandlingar, där temperaturbildkartor tagna i realtid kommer direkt från MRI-bilderna, och ultraljudsstyrda behandlingar där en separat prob placeras i vävnaden.

CLS ambition är att säkerställa skydd för hela sin patentportfölj över alla strategiska marknader, inklusive USA, Europa och Asien-Stillhavsregionen.

Informationen lämnades för offentliggörande den 23 mars 2022, kl. 12:00 CET.

Kontaktinformation:

Lars-Erik Eriksson, CFO and Deputy CEO, Clinical Laserthermia Systems AB (publ)

Phone: +46 – (0)702 – 90 33 00E-mail: lars-erik.eriksson@clinicallaser.com

Om CLS och TRANBERG system

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se.

Mer information om CLS på företagets webbplats: www.clinicallaser.se

Taggar: