CLS får etiknämndens godkännande för klinisk studie vid Karolinska Sjukhuset

Clinical Laserthermia Systems (CLS) (publ), som utvecklar och marknadsför immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi (imILTCLS), en poliklinisk värmeinducerad cancerimmunoterapi för varsam och effektiv behandling av de flesta typer av solida cancertumörer, har nu fått etiknämndens godkännande för en klinisk studie vid Karolinska Sjukhuset i Stockholm avseende metastaserande hudcancer (malignt melanom).

–        Inom ramen för vårt studieprogram arbetar vi med ett antal prioriterade indikationsområden och hudcancer är ett av dessa. Studien vid Karolinska Sjukhuset kompletterar den tidigare kommunicerade studien i Strasbourg och ger oss tillgång till ytterligare patienter och värdefulla data, säger Lars-Erik Eriksson, VD i CLS.

CLS meddelade i mars i år att ett samarbete inletts med en svensk klinik med avsikten att genomföra en klinisk studie. I dagarna blev godkännandet från etiknämnden klart för studien, som kommer att genomföras vid Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Syftet med studien är att utvärdera imILTCLSnär det gäller säkerhet, behandlingseffekt samt immunologisk påverkan. Studien omfattar fem patienter och beräknas pågå ca 12 månader.

Hudcancer är en cancertyp som ökat under de senaste årtiondena och antas fortsätta att göra så. Skälet är bland annat att vår hud i större omfattning utsätts för solens UV-strålar, då atmosfärens naturliga filter tunnas ut. Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, är vart tredje cancerfall som diagnostiseras malignt melanom. I USA har ökningen av antalet hudcancerfall ökat dramatiskt och WHO bedömer att var femte amerikan, under sin livstid, kommer att utveckla hudcancer. I Sverige ökade antalet dödsfall i hudcancer med 38% under fem år i slutet av 1990-talet. Hudcancer påverkar i första hand den som drabbas, men även samhället som helhet. Den totala kostnaden för hudcancer i Sverige år 2011 var 1,58 miljarder kronor, enligt en rapport från Strålsäkerhetsmyndigheten (2014:49).

För mer information:
Lars-Erik Eriksson, CEO Clinical Laserthermia Systems AB (publ)

Tel: +46 – (0)702 – 90 33 00
E-mail: lee@clinicallaser.se

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och marknadsför en säker, skonsam, effektiv och kliniskt dokumenterad terapi för behandling av solida cancertumörer. Produkten baseras på immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi (imILTCLS). CLS är noterade på Aktietorget under symbolen CLS B. Mer information på företagets webbplatser: www.clinicallaser.se och www.imilt.se

Taggar:

CLS