CLS får godkännande i Europa för betydelsefullt grundpatent

Clinical Laserthermia Systems (CLS) (publ), som utvecklar och marknadsför metoder, system och engångsmaterial för skonsam och säker värmeinducerad behandling av cancertumörer, har erhållit godkännande i Europa för sin patentansökan ”Apparatus and methods for determining a property of a tissue” (Anordning och metod för bestämning av egenskaper hos en vävnad). Patentet skyddar den betydelsefulla teknik som ingår i TRANBERG-systemets funktion för styrning och övervakning av temperaturen i tumörvävnaden under behandling.

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermo Therapy System samt specialdesignat engångsmaterial för säker, skonsam, effektiv och behandling av cancertumörer. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi, imILT®. Bolaget, som har sitt huvudkontor i Lund och ett dotterbolag i Boston, USA, är noterat på AktieTorget under symbolen CLS B. Mer information på företagets webbplatser: www.clinicallaser.se