CLS får starkt Kina-patent för TRANBERG®-systemets teknik samt för imILT®

Clinical Laserthermia Systems (CLS) (publ), har nu ett godkänt patent i Kina för viktiga delar av tekniken i TRANBERG-systemet och för det unika innehållet i bolagets imILT-behandling för metastaserad cancer. Patentet har rubriken ”Apparatus and methods for determining a property of a tissue” (Apparat och metod för bestämning av egenskaper hos en vävnad”) och har utgångsår 2027.

- Nu har CLS ett mycket bra patentskydd i Kina. Vi har vidareutvecklat det grundpatent kring immunologisk behandling som vi har i Europa och därigenom fått ett fördjupat skydd för både teknik och metod på den kinesiska marknaden, säger Stephan Dymling, CTO på CLS. Utöver att patentet ökar värdet i vår patentportfölj så är det en viktig förutsättning för att kunna ha ett tekniskt informationsutbyte med intressenter i Kina, säger Stephan Dymling.

Denna information är sådan information som Clinical Laserthermia Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 december 2017 kl 11:20.

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System tillsammans med specialdesignat sterilt engångsmaterial för säker, skonsam och effektiv behandling av cancertumörer. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi, imILT®. Bolaget har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS  är noterat på Nasdaq First North under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är Västra Hamnen Corporate Finance.  Mer information på företagets webbplats: www.clinicallaser.se

Citat

Nu har CLS ett mycket bra patentskydd i Kina. Vi har vidareutvecklat det grundpatent kring immunologisk behandling som vi har i Europa och därigenom fått ett fördjupat skydd för både teknik och metod på den kinesiska marknaden.
Stephan Dymling, CTO på CLS