CLS fokuserar på affärsområdet neurokirurgi för att optimera kapitalallokering, säkra lönsamhetsmål och genomföra tillhörande kostnadsbesparingar

Lund, Sverige – Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (”CLS” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget beslutat att revidera sin strategi för att öka möjligheterna att nå Bolagets prioriterade målsättning om att nå ett positivt kassaflöde under 2026. Den reviderade strategin innebär att Bolaget prioriterar och ökar satsningen inom affärsområdet neurokirurgi, vilket bedöms innebära en signifikant förbättrad lönsamhet under perioden 2024-2026. Fokuseringen mot neurokirurgi möjliggör även betydande kostnadsbesparingar för Bolaget om cirka 65 MSEK under samma period.

­

Bakgrunden till de aviserade verksamhetsförändringarna är att styrkan i ClearPoint Prism® erbjudandet blivit allt tydligare under våren 2024 genom den initiala marknadslansering i USA som genomförs av CLS kommersiella partner, ClearPoint Neuro, baserat i Kalifornien, USA. Som ett resultat har CLS beslutat att omfördela resurser till affärsområdet neurokirurgi och den fulla marknadslansering av Prism® Neuro Laser Therapy System som ClearPoint Neuro inleder i USA under andra halvan av 2024. Bolagen har under våren gemensamt tagit en rad avgörande steg för att bland annat ytterligare stärka produkterbjudandet och utöka marknaden i USA, steg som inkluderar ClearPoint Neuro’s FDA 510(k)-godkännande för Prism® Bone Anchor Accessory och tillförandet av CLS MR-introducer i ClearPoint Prism® produktportföljen. Sammantaget innebär det att Bolaget förväntas uppnå dubbla antalet installationer inom affärsområdet i slutet av 2026 jämfört med vad som förutsågs i inledningen av detta år.

Förändringarna innebär att CLS inom affärsområdet Urologi inriktar verksamheten på att säkerställa att ingångna förhandlingar, avtal och kliniska samarbeten på de amerikanska och europeiska marknaderna infrias. Bolaget planerar att åter växla upp de kommersiella insatserna inom urologi med sin produktportfölj TRANBERG® och relaterade tjänster, mot slutet av 2025. Det innebär att ambitionen för 2026 som kommunicerades i januari 2024 om 20 aktiva kunder i USA reduceras till hälften och med prioritering på stora årliga behandlingsvolymer. CLS verksamhet i Singapore påverkas inte.

De omprioriteringar och den förändring av verksamhetens inriktning som CLS nu beslutat om, innebär även en förväntad reducering av bolagets kostnader, som bedöms sjunka med cirka 65 MSEK under perioden 2024–2026.

CLS målsättning att uppnå ett positivt rörelseresultat (EBITDA) under räkenskapsåret 2026 kvarstår samtidigt som möjligheten att nå detta mål bedöms öka genom beslutad förändring av verksamheten. För att uppnå ett positivt rörelseresultat bedömer CLS i nuläget att det krävs en något mindre försäljning på cirka 70 MSEK under samma år.

– Efter att ha stresstestat våra prognoser under våren känns det betryggande att vi med de nyheter som presenteras idag minskar risken i verksamheten och stärker vår förmåga att kunna bli kassaflödespositiva 2026. CLS och Clearpoint Neuro skapar med dessa förändringar rätt förutsättningar för att fullt ut kunna dra nytta av potentialen inom neurokirurgi samtidigt som vi inte äventyrar vår potential inom urologiområdet, säger Dan J. Mogren, VD för CLS.

Med anledning av detta kommer CLS inom kort att genomföra en affärsuppdatering där dessa nyheter kommer att presenteras mer ingående.

För mer information, vänligen kontakta:

Dan J Mogren, VD Clinical Laserthermia Systems AB (publ)
Telefon: +46 (0) 70-590 11 40

E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB.

Mer information om CLS finns på företagets webbplats: www.clinicallaser.se

Denna information är sådan som CLS är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-21 08:50 CET.