CLS framtidssäkrar sin kärnteknologi för MR-bildledd laserablation i ett nytt avtal med IGT

Lund, Sverige – Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (CLS) meddelar idag att ett nytt avtal tecknats med sin leverantör Image Guided Therapy AS (IGT). Enligt avtalet köper CLS alla rättigheter till IGTs teknologi för MR-baserad temperaturmätning och styrning av laserbaserad vävnadsablation.

Avtalet är en viktig del i utvecklingen av bolagets teknikplattform och affärsstrategi. Avtalet med IGT innebär att CLS nu äger samtliga rättigheter till sin produktportfölj och kan därmed fullt ut säkra värdeskapandet i det fortsatta arbetet med produktutveckling och kommersialisering.

”IGT levererar idag kärnteknologi och expertresurser till CLS för utveckling av bolagets produkter för MR-styrd laserablation. Det nya avtalet innebär även att utvecklingssamarbetet mellan CLS och IGT förlängs, därmed säkrar vi att nödvändiga resurser och kompetenser fortsatt finns för att stötta bolagets fortsatta produktutveckling och kommersialisering, säger Jimmy Johansson, EVP Operations, CLS.

Teknologin från IGT används idag i TRANBERG® Thermal Therapy System med Thermoguide Workstation, en produkt som ingår i en klinisk utvärdering av behandling av lokaliserad prostatacancer med fokal terapi vid Radboud University Medical Center i Nijmegen, Nederländerna. Teknologin finns även i ClearPoint Prism™ Neuro Laser Therapy System, en produkt som befinner sig i en begränsad marknadslanseringen i USA med indikationer såsom hjärntumörer och läkemedelsresistent epilepsi och som även ingår i en klinisk studie av MR-styrd laserablation (NeuroLITT) av tumörsjukdomen glioblastom vid Skånes universitetssjukhus i Lund.

Image Guided Therapy AS är ett franskt medicinteknikföretag med produkter för MR-styrd minimalinvasiv cancerbehandling genom ablation med fokuserat ultraljud (MRgFUS). Läs mer här: Image Guided Therapy.

För mer information, vänligen kontakta:

Dan J. Mogren, VD, Clinical Laserthermia Systems AB (publ)

Telefon: +46 (0) 70-590 11 40 E-post:dan.mogren@clinicallaser.com

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ) utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterila engångsartiklar, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden i EU och USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation och används i studier för behandling med imILT®, Bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiella abskopala effekter. CLS har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i Tyskland, USA och Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet CLS B. Certified Advisor (CA) är FNCA Sweden AB.

För mer information om CLS, vänligen besök bolagets hemsida: www.clinicallaser.se