CLS har lämnat in en ny patentansökan för utökat och förlängt skydd av bolagets teknologi för laserbaserad vävnadsablation till och med år 2044.

Lund, Sverige – Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (CLS) meddelar idag att en ny patentansökan för utökat och förlängt skydd för bolagets teknologi har lämnats in.

Nuvarande patent för CLS icke-kylda laserapplikatorer är giltigt till och med 2036 och har sitt ursprung i ett samarbete som CLS inledde 2010 med det tyska laserteknikföretaget Laser- und Medizin-Technologie GmbH, LMTB, avseende fiberutveckling. År 2017 köpte CLS delar av LMTB och säkerställde tillgång till LMTBs patent och know-how för den unika diffusor-tekniken. CLS laserapplikator av diffusortyp gör det möjligt att behandla större cancertumörer, utan att som våra konkurrenter kyla laserapplikatorn, och ingår i bolagets omfattande portfölj av laserapplikatorer och instrument som, tillsammans med den mobila laserenheten och mjukvaran för MR termometri, utgör kärnan i CLS teknikplattform.

Den nya patentansökan är en viktig del i arbetet med att skapa och skydda CLS immateriella rättigheter, vilka är värdefulla tillgångar i bolaget. Baserat på ny kunskap från vår kliniska verksamhet i USA och på Skånes Universitetssjukhus, har CLS icke-kylda laserapplikator förbättrats genom nya uppfinningar som CLS bedömer är patenterbara. Vid godkänd patentansökan ges ett skydd för de nya uppfinningarna fram till 2044.

”Vi följer vår patentstrategi och fortsätter att bygga värde i bolaget. Återkoppling från våra kunder och klinisk användning konfirmerar att vi har en unik grundteknologi med stora fördelar för användare och patienter. Patentansökan är baserad på marknadsåterkoppling och fortsatt forskning och utveckling, och innehåller flera förbättringar, Ansökan syftar till att ytterligare förstärka och väsentligt förlänga vårt patentskydd för CLS teknikplattform”, säger Dan Mogren, VD, CLS.

För mer information, vänligen kontakta:

Dan J. Mogren, VD, Clinical Laserthermia Systems AB (publ)

Telefon: +46 (0) 70-590 11 40

E-post:dan.mogren@clinicallaser.com

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ) utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterila engångsartiklar, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden i EU och USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation och används i studier för behandling med imILT®, Bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiella abskopala effekter. CLS har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i Tyskland, USA och Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet CLS B. Certified Advisor (CA) är FNCA Sweden AB.

För mer information om CLS, vänligen besök bolagets hemsida: www.clinicallaser.se