CLS ingår avtal med IGT för utveckling och kommersialisering av produkt inom MR-ledd temperaturövervakning

Clinical Laserthermia Systems AB (CLS) (publ) och Image Guided Therapy SA (IGT) har undertecknat ett avtal, i linje med det ”term sheet” som CLS tidigare kommunicerat. Syftet med samarbetet är att gemensamt utveckla och kommersialisera en mjukvara som, med stöd av magnetröntgen (MR), ger läkaren de bästa förutsättningar att mäta och kontrollera temperaturer vid behandling med fokuserad laserablation eller CLS immunstimulerande imILT®-metod.

Målsättningen är att göra produkten kompatibel med MR-system från samtliga ledande leverantörer. Det nya produkterbjudandet ger CLS ökade möjlighet att fortsätta etablera TRANBERG-produkterna för MR-ledda interventionella behandlingar med med laserablation och imILT.

- Vi vill kunna erbjuda de läkare som väljer att använda TRANBERG-systemet ett förbättrat arbetsflöde där de på bästa sätt kan övervaka hela behandlingen. Med den nya mjukvaran kommer vi att kunna erbjuda klinikerna en helhetslösning, säger Lars-Erik Eriksson, VD i CLS.  Förenklat kan samarbetet beskrivas så att IGT kommer att bidra med kärnteknologin för utveckling av den nya produkten, medan CLS står för know-how kring användning av fokuserad laserablation samt i arbetet med de godkännandeprocesser som behövs för CE-märkning i Europa och FDA-clearance i USA. Den nya produkten kommer att vara registrerad på CLS och ingå i vårt kvalitetssystem. CLS och IGT täcker sina respektive kostnader i projektet, säger Lars-Erik Eriksson.

- Vi arbetar för att ha den nya produkten godkänd och klar för lansering under andra halvan av 2019. Redan idag har vi sjukhus som väntar på att få testa produkten, säger Dan Mogren, CCO i CLS. När det gäller de kommersiella villkoren innebär de bland annat gemensam försäljning och marknadsföring av produkten, samt att CLS får exklusivitet för försäljning av produkten tillsammans med lasersystem avsedda för mjukvävnadsablation, säger Dan Mogren, CCO i CLS.

IGT är ett franskt medicinteknikföretag, som med stöd av forskning från universitetet i Bordeaux, utvecklat produkter för MR-styrd minimalinvasiv cancerbehandling inom radiofrekvensablation (RF) samt inom MR-styrd fokuserad ultraljudsablation (MRgFUS). Läs mer om Image Guided Therapy

Om TRANBERG® | Thermal Therapy System från CLS

TRANBERG® | Thermal Therapy System består av en liten och användarvänlig laserenhet med unika monitoreringsegenskaper som tillsammans med CLS anpassade engångsprodukter ger en säker och kontrollerad tumörbehandling. Systemet kan konfigureras för MR eller CT/US-styrd behandling, vilket ger en precis kontroll av temperaturen i den vävnad som behandlas. I CLS system ingår en unik, icke-kyld laserfiber av diffusortyp, optimerad för att utan extern kylning kunna värma och behandla vävnad. Systemet innehåller även funktioner för förbättrat arbetsflöde och kortare behandlingstid.

Denna information är sådan information som Clinical Laserthermia Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 oktober 2018 kl 09:15

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System tillsammans med specialdesignat sterilt engångsmaterial för säker, skonsam och effektiv behandling av cancertumörer. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi, imILT®. Bolaget har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS  är noterat på Nasdaq First North under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är Västra Hamnen Corporate Finance.  Mer information på företagets webbplats: www.clinicallaser.se

Med den nya mjukvaran kommer vi att kunna erbjuda klinkerna en helhetslösning.
Lars-Erik Eriksson, VD i CLS