CLS inleder samarbete med Quest International kring eftermarknadsservice och logistik för att underbygga vidare expansion

Lund, Sverige – Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (CLS) meddelar idag att Quest International, en global leverantör av tekniska eftermarknadstjänster till OEM-tillverkare, har valts till leverantör av service- och logistikverksamhet för den amerikanska marknaden. Enligt avtalet kommer Quest att tillhandahålla heltäckande service, inklusive fältservice, depåreparation samt lager- och logistikstöd för CLS system för mjukvävnadsablation, TRANBERG® Thermal Therapy System.

Samarbetet är en viktig del i bolagets expansionsstrategi och innebär att CLS organisation kan möta växande efterfrågan mer effektivt.

I USA utförs över en miljon prostatabiopsier varje år som leder till diagnosen prostatacancer för nästan 250 000 män. Fokal laserablation av prostatatumörer har visat hög precision och noggrannhet med låg risk för biverkningar, såsom erektil dysfunktion och urininkontinens.

"Att samarbeta med Quest International, givet deras omfattande kunskap och erfarenhet inom eftermarknadsservice och logistikverksamhet, är ett viktigt steg i vår vision att bidra till förbättrad vård och ökad livskvalitet för cancerpatienter. Med Quest International utmärkta rykte möjliggör de att vår operativa effektivitet kan maximeras och att vi kan möta den starka tillväxten och intresset på den amerikanska urologimarknaden," säger Dan J. Mogren, VD, CLS.

"Quest är glada över att kunna erbjuda eftermarknadsservice och logistikverksamhet till CLS medan de fokuserar på fortsatt marknadsexpansion och kommersialisering av deras TRANBERG Thermal Therapy System för minimalinvasiv behandling av prostatacancer," säger Shawn Arshadi, VD och koncernchef för Quest International.

För mer information, vänligen kontakta:

Dan J. Mogren, VD

Telefon: +46 (0) 70-590 11 40

E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolagi Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB.

Mer information om CLS finns på företagets webbplats: www.clinicallaser.se

About Quest International

Quest International är den ledande globala supportpartnern för eftermarknadstjänster för tillverkare av OEM-utrustning inom flera branscher, inklusive hälso- och sjukvård, industri, luftfart och till myndigheter. Bolaget är även en leverantör av IT-tjänster för både stora och små företag. Sedan 1982 har Quest tillhandahållit service åt Fortune 500-bolag och bolaget är dedikerat att möta sina kunders behov med omfattande tjänster och lösningar.

För mer information, följ Quest International på LinkedIn eller besök deras hemsida: www.questinc.com.