CLS och Advanced Medical Systems inleder samarbete för att lansera TRANBERG[® ]Thermal Therapy System och imILT[®] i regionen Asia-Pacific

Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (CLS), som utvecklar avancerad, innovativ teknik och terapi för mjukvävnadsbehandling med minimalinvasiv, bildledd laserablation, och Advanced Medical Systems Pte Ltd (AMS), en exklusiv leverantör av medicintekniska produkter och tjänster i området Asia-Pacific (APAC), har tecknat ett samarbetsavtal där parterna genom ett joint venture-företag, Clincal Asia Pacific Pte. Ltd., kommer att introducera TRANBERG® Thermal Therapy System och behandlingsprotokollet imILT® i Asia-Pacific-regionen, en marknad i stark tillväxt. Regulatoriska processer och marknadsförberedande arbete inleds nu för att framgångsrikt lansera TRANBERG-produkterna i regionen.

– Clinical Asia Pacific är redo att starta sin verksamhet i Singapore och härifrån bygga en plattform i denna dynamiska region, för vidare expansion. Singapore är ett av Asiens viktigaste nav för klinisk forskning och utveckling och därför väljer vi att etablera oss här. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med AMS och presentera TRANBERG-produkterna, för behandling med bildledd laserablation, för hälso- och sjukvården i regionen, sägare Lars-Erik Eriksson, VD i CLS.

– Vi är entusiastiska och ser också fram emot samarbetet och att tillsammans arbeta med CLS produkter och behandlingsmetod i Asia-Pacific-regionen. AMS produktportfölj “Advanced Diagnostics & Minimally invasive therapy systems and services” understödjer effektivt marknadsföringen av TRANBERG-systemet för imILT och för FLA/LITT. AMS har under 25 års tid byggt upp erfarenhet och ett gott renommé inom innovativa minimalinvasiva behandlingssystem – AMS och CLS har alltså mycket gemensamt. TRANBERG produkterna har flera unika säljande egenskaper som kommer att presenteras för kunder i APAC, säger Romesh Kaul, President & CEO i AMS.

AMS, med huvudkontor i Singapore, och verksamhet i hela APAC. AMS grundades 1988 och har strategiska affärsrelationer i Sydostasien och Indien. Bolaget har god kunskap om sjukvårdens behov och utvecklingen på tillväxtmarknaderna i regionen. Sedan starten har AMS framgångsrikt introducerat banbrytande teknologier, för såväl cancerbehandling som för neurokirurgi, från världsledande tillverkare.

CLS utvecklar och säljer TRANBERG® | Thermal Therapy System för bildledd laserablationsbehandling med hög precision. I EU är systemet godkänt för behandling av mjukvävnad och CLS har valt att initialt fokusera på behandling av prostatacancer, bukspottkörtelcancer, tumörer hjärnan samt epilepsi. I USA används TRANBERG-systemet för behandling av prostatacancer. Systemet är optimerat för behandling med CLS egenutvecklade imILT-protokoll, som har potential att stimulera immunförsvaret. Bildledd behandling innebär att läkaren under behandlingen använder magnetresonans (MR) eller ultraljud (US) för att identifiera behandlingsområdet, bestämma placering av instrument samt för att övervaka ablationsproceduren.

Marknaden för hälso- och sjukvård I Asia-Pacific-regionen förväntas visa fortsatt tillväxt under de kommande åren. Enligt Researchandmarkets.com uppskattades en 7.2 % tillväxt under 2019 vilket skulle innebära ett totalt värde om $486.72 miljarder. Marknaden för hälso- och sjukvård i enbart Singapore förväntas vara värd $29.8 miljarder in 2020, vilket är en ökning med 9 procent jämfört med föregående år enligt en rapport publicerad i mars av Fitch Solutions. Enligt rapporten kommer marknaden att mer än fördubblas fram till 2029, då den beräknas vara värd $68.7 miljarder.

I bolaget Clincal Asia Pacific Pte. Ltd., äger CLS 50 % av aktierna och AMS 50 %.

Denna information är sådan information som Clinical Laserthermia Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 augusti 2020, kl 09:00 CET

T: +46 – (0)702 – 90 33 00   E-mail: lee@clinicallaser.se

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive specialdesignat sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi med potentiellt immunstimulerande effekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se.