CLS och universitetssjukhuset i Magdeburg genomför en klinisk studie avseende behandling av lokaliserad prostatacancer med fokal laserablation

Clinical Laserthermia Systems (publ) och Otto-von-Guericke-University Magdeburg, medicinska fakulteten, ingår avtal om en klinisk studie, initierad av sjukhuset, avseende behandling med MR-UL-fusion-guidad fokal laserablation av prostatacancer, Gleason 7a (3+4), med CLS TRANBERG® Thermal Therapy System för minimalinvasiv behandling med hög precision. Tidigare i år meddelade CLS att universitetssjukhuset i Magdeburg har utvärderat TRANBERG-systemet för MR-guidad laserinducerad termoterapi-behandling (LITT) av små levermetastaser och tumörer. Mer än 20 patienter har behandlats under utvärderingen. Resultatet är positivt och inga biverkningar kopplade till behandlingen har noterats. Sjukhuset kommer att fortsätta använda CLS produkter för behandling med LITT. CLS och universitetssjukhuset i Magdeburg utvidgar således nu samarbetet, som hanteras av CLS tyska dotterbolag, CLS GmbH.

Inom ramen för den kliniska studien kommer 10 patienter med lokaliserad prostatacancer att få behandling med fokal laserablation. Uppföljningstiden efter behandling är 12 månader och den sammanlagda tiden för studien förväntas bli 18 månader. Planerad start för patientrekrytering är december 2020, vilket betyder att studien kommer att avslutas under 2022.

– Jag är mycket nöjd med det utvidgade samarbetet med universitetssjukhuset i Magdeburg i Tyskland, och att få möjlighet att arbeta med sjukhusets skickliga team. CLS kommer att få ytterligare värdefull användarerfarenhet och dokumenterade kliniska data från prostatabehandling med TRANBERG Thermal Therapy System. Studien passar väl in i CLS strategi att fortsätta att bygga en bas av kliniska evidens för våra produkter inom FLA/LITT. Detta är vägen till att säkerställa klinisk relevans för våra produkter och skapa förutsättningar för en stark kommersiell utveckling för bolaget, säger Lars-Erik Eriksson, VD i CLS.

CLS kommer att delfinansiera den kliniska studien och kommer också att förse sjukhuset med engångsprodukter för behandling. TRANBERG-systemet är sedan tidigare installerat på universitetssjukhuset i Magdeburg. Patientrekrytering kommer att inledas så snart godkännande erhållits från den ansvariga etikkommittén samt från det Federala institutet för läkemedel och medicintekniska produkter (Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte, BfArM) i enlighet med de krav som tysk lagstiftning ställer på kliniska studier med medicintekniska produkter.

Otto-von-Guericke-University Magdeburg grundades efter återföreningen av Tyskland och är ett av de mer betydelsefulla universiteten i landet. Den medicinska avdelningen är rankad bland de 15 främsta i Tyskland. Avdelningen för urologi är en stark och viktig aktör inom fokalterapi för prostatacancer.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 oktober 2020 kl 08:30 CET.

T: +46 – (0)702 – 90 33 00   E-mail: lee@clinicallaser.se

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive specialdesignat sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi med potentiellt immunstimulerande effekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se.