CLS presenterar pre-kliniskt arbete i poster vid SITC 2017, 8-12 november, i USA

Clinical Laserthermia Systems (CLS) (publ) har fått en poster antagen för presentation vid årets konferens ”Society for Immunotherapy of Cancer” (SITC) i Maryland, USA. Postern har titeln ”Anti-tumor effects and immunological response following immune stimulating interstitial laser thermotherapy” och beskriver upplägg av och initiala erfarenheter från de pre-kliniska studier som CLS bedrivit under året.

Parallellt med CLS kommersialisering av TRANBERG®|Thermal Therapy System har bolaget under en tid arbetat med utveckla och anpassa imILT®-metoden för att kunna genomföra prekliniska studier i musmodeller. Delar av detta arbete kommer att presenteras i posterform under SITC 2017, som äger rum i National Harbor, Maryland i USA.

- Det pre-kliniska arbetet är viktigt för oss eftersom såväl våra kliniska studier och som den omgivande forskningsutvecklingen kräver att nya infallsvinklar belyses och nya frågeställningar besvaras, säger Jakob Axelsson, forskningschef på CLS.

CLS utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System samt engångsmaterial och metoder för skonsam och säker värmeinducerad behandling av cancertumörer.

Läs mer om SITC 2017 här.

Denna information är sådan information som Clinical Laserthermia Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 september 2017 kl 09:30

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System tillsammans med specialdesignat sterilt engångsmaterial för säker, skonsam och effektiv behandling av cancertumörer. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi, imILT®. Bolaget har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS  är noterat på Nasdaq First North under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är Västra Hamnen Corporate Finance.  Mer information på företagets webbplats: www.clinicallaser.se