CLS publicerar informationsmaterial för imILT® i samband med ECIO i Amsterdam 8-11 april

Clinical Laserthermia Systems (CLS) (publ), publicerar idag ett white paper, det vill säga ett mer omfattande informations- och marknadsföringsmaterial, avseende CLS immunstimulerande behandlingsmetod för cancertumörer, imILT®.  ”imILT® - Scientific Background” innehåller bland annat beskrivningar av prekliniska och kliniska studier, utvecklingen av behandlingsmetoden samt data kring säkerhet och handhavande.

-  I detta white paper har vi har sammanställt information och data om imILT i ett format som, i första hand, riktar sig till läkare. Läsaren ges bland annat en översikt av behandlingsmetoden, forskningen bakom metoden och de lovande kliniska data, avseende överlevnad, vi sett i våra studier inom bukspottkörtelcancer. Allt material är sedan tidigare publicerat i någon form och vår förhoppning är att läkarna ska finna det här formatet intressant och relevant, säger Lars-Erik Eriksson, VD i CLS.

CLS har valt att publicera informationsmaterialet, som även finns tillgängligt på bolagets hemsida, under European Conference on Interventional Oncology ECIO i Amsterdam, Nederländerna,  där bolageti år Gold Sponsor, vilket bland annat innebär ökad synlighet under evenemanget bland annat genom ett eget en timme långt symposium med fokus på imILT, metodens roll i en immunologisk kontext och de studier vi genomför på indikationen bukspottkörtelcancer. Symposiet görs i samarbete med Dr Belarmino Gonçalves, professor Olivier Turrini,  professor Gunnar Hedlund samt, CLS medgrundare, professor Karl-Göran Tranberg, som samtliga kommer att tala kring olika aspekter av imILT. Symposiet hålls tisdagen den 9 april och kommer att ledas av professor Andreas Mahnken.

ECIO hölls första gången 2008 och är sedan 2012 en årligen återkommande konferens som riktar sig till experter inom interventionell onkologi/radiologi med fokus på nyare former av cancerbehandling. Dessa innebär mindre ingrepp än traditionell kirurgi och genomförs med hjälp av någon form av bildstyrning t ex datortomografi (CT) eller magnetröntgen (MRI) eller ultraljud (US). CLS är sedan tidigare medlemmar i organisationen CIRSE (Cardiovascular and Interventional Radiological Society of Europe) som står bakom konferensen. Förra årets ECIO i Wien hade mer än 1400 deltagare, vilket är rekord för evenemanget.

Läs ”imILT® - Scientific Background”  här

Mer information om ECIO på www.ecio.org

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 april 2019 kl 09:45 CET

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System tillsammans med specialdesignat sterilt engångsmaterial för säker, skonsam och effektiv behandling av cancertumörer. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi, imILT®. Bolaget har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS  är noterat på Nasdaq First North under symbolen CLS B. Certified Adviser: Västra Hamnen Corporate Finance AB, Tel: +46 40 200 250. E-mail: ca@vhcorp.se. Mer information på företagets webbplats: www.clinicallaser.se