CLS rekryterar Michael Magnani som Managing Director för CLS Americas

Clinical Laserthermia Systems AB (publ)har rekryterat Michael Magnani som Managing Director för CLS amerikanska dotterbolag, CLA Americas Inc., med ansvar för den nordamerikanska marknaden.  Michael Magnani har mer än 15 års erfarenhet från life science-branschen, där han framgångsrikt byggt upp och lett team inom produktutveckling, affärsutveckling och kommersialisering samt övergripande företagsstrategi.

CLS har utvecklat TRANBERG®Thermal Therapy System för bildstyrd termisk högprecisionsterapi och ablation av mjuk vävnad. Systemet kan konfigureras för MR eller CT/US guidade procedurer med återkoppling av vävnadstemperatur för exakt terapi- och ablationskontroll. Systemet innehåller en mobil laserenhet, nya innovativa, icke-kylda laserapplikatorer, externa vävnadstemperatursensorer och procedurspecifika tillbehör.

– Michael tillför CLS Americas enormt mycket erfarenhet. Han kan alla aspekter av vad det innebär att, på ett framgångsrikt sätt, bygga upp och leda en organisation inom life science. Vi är mycket glada över att Michael går in i en ledande befattning hos CLS och vi ser fram emot att hans bidrag till bolagets fortsatta tillväxt och marknadspenetration, säger Dan Mogren, VD för CLS Americas, Inc och CCO i CLS AB.

– Bildstyrd behandling och diagnostisering inom interventionell radiologi skapar nya förutsättningar för högre precision, vilket innebär säkrare effektivare minimalinvasiva metoder, som i sin tur betyder kortare återhämtning för patienten än traditionell kirurgi. CLS är väl positionerat för att adressera den här marknaden genom sina produkter, TRANBERG Thermal Therapy-system, och genom sina strategiska samarbeten och goda relationer med organisationer inom klinisk forskning. Jag ser fram emot att få bidra med mina erfarenheter inom klinik och kommersialisering för hjälpa bolaget att uppnå sina mål, säger Michael Magnani, Managing Director för CLS Americas, Inc.

Michael Magnani Bio

Michael Magnani kommer närmast från en position som VD för StimAire, ett start-up-företag med en ny teknik för som kan ersätta de CPAP-maskiner som för närvarande används inom sömnapné. Dessförinnan var Magnani VD för Saranas, ett företag som tillverkar produkter inom interventionell kardiologi.

Michael Magnani har en examen från MIT Sloan School of Management och Harvard Medical School Han har en Bachelor of Science i mikrobiologi från University of California, San Diego.

En mer utförlig beskrivning av Magnanis bakgrund finns på CLS hemsida under Pressmeddelanden USA.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 oktober 2019 kl 13:00 CET.

Clinical Laserthermia Systems AB (publ),utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System tillsammans med specialdesignat sterilt engångsmaterial för säker, skonsam och effektiv behandling av cancertumörer. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi, imILT®. Bolaget har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se.

Mer information om CLS på företagets webbplats: www.clinicallaser.se.