CLS TRANBERG Thermal Therapy System utvärderas för behandling av små levermetastaser av universitetssjukhus i Tyskland

Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (CLS) meddelar att bolagets produkt TRANBERG®|Thermal Therapy System, för MR-ledd minimalinvasiv behandling av mjukvävnad, utvärderas för behandling av små levermetastaser av universitetssjukhuset i Magdeburg i Tyskland. Tolv patienter har hittills behandlats med MR-ledd laserinducerad interstitiell termoterapi (LITT). Behandlingen har fungerat bra och inga biverkningar kopplade till behandlingen har noterats.

Universitetssjukhuset i Magdeburg har beslutat att utvärdera CLS TRANBERG®|Thermal Therapy System, bestående av en laserenhet samt tillhörande instrument, för behandling av små levermetastaser och primärtumörer i levern. Samarbetet med sjukhuset sköts av CLS tyska dotterbolag, CLS GmbH.

Hittills har tolv patienter behandlats i en öppen interventionell MR-miljö och med en målinriktad strategi för framgångsrik behandling, där planering och kontroll sker online. Patienter med primärtumörer med olika egenskaper samt med flera levermetastaser fick laserterapi för upp till tre lesioner per behandling. Syftet med behandlingen är att bromsa tumörtillväxten och lindra smärta, säger Mats Ekelund, Chief Medical Officer på CLS.

- Målet med samarbetet är att utvärdera och vidareutveckla MR-ledd laserablation med CLS innovativa produkter. Universitetssjukhuset i Magdeburg har omfattande aktiviteter och erfarenheter inom bildledd minimalinvasiv behandling av tumörsjukdomar. Samarbetet fortsätter och jag ser fram emot att arbeta vidare tillsammans med teamet på sjukhuset, säger Lars-Erik Eriksson, VD på CLS.

Magnetresonans(MR)‐kontrollerad laserinducerad interstitiell termoterapi (LITT) är en minimalinvasiv säker behandlingsmetod. CLS TRANBERG®|Thermal Therapy System, för bildledd lasertermoterapi med hög precision, möjliggör minimalinvasiv behandling av tumörer och mjukvävnad med stöd av MR- eller CT/ultraljudsledda procedurer. CLS planerar att under 2020 lansera en ny MR-integrerad termometrimjukvara, designad för att ge exakt monitorering, temperaturmätning i realtid och beräkning av behandlad vävnad, under själva proceduren. Syftet är att uppnå exakt behandling med hög precision och kontroll under hela ablationen.

Denna information är sådan information som Clinical Laserthermia Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 mars 2020, kl 09:30 CET

Clinical Laserthermia Systems AB (publ),utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System tillsammans med specialdesignat sterilt engångsmaterial för säker, skonsam och effektiv behandling av cancertumörer. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi, imILT®. Bolaget har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se.

Mer information om CLS på företagets webbplats: www.clinicallaser.se.