CLS visar TRANBERG-systemet, för MRI-ledd laserablation, vid iMRI Symposium i Boston 5-6 oktober

Clinical Laserthermia Systems (CLS) (publ) kommer att demonstrera TRANBERG® | Thermal Therapy System vid The 12thInterventional MRI Symposium (iMRI) den 5-6 oktober 2018 i Boston, USA. Symposiet erbjuder föreläsningar av medicinska experter, vetenskapliga presentationer samt en utställningsdel för medicintekniska produkter.

CLS TRANBERG® |Thermal Therapy System är ett minimalinvasivt, säkert system för MRI-ledd fokuserad laserablation för behandling av tumörer och mjukvävnad. I systemet ingår bolagets unika, icke-kylda laserfiber, utvecklad för optimal värmedistribution utan behov av extern kylning, vilket förenklar handhavandet och gör det möjligt att genomföra behandlingsproceduren snabbare.

-  Vi är mycket glada över att få möjlighet att presentera TRANBERG-systemet, och särskilt lyfta fram vår icke-kylda fiber, vid årets iMRI Symposium i Boston, säger Alan Weinberg, General Manager, CLS Americas, Inc. Såväl deltagare som besökare på det här evenemanget är exakt den typ av experter, forskare och kliniker, som våra produkter riktar sig till, säger Alan Weinberg.

I USA uppgick år 2017 antalet nya prostatacancerfall till cirka 161 360 och antalet dödsfall till cirka 26 730 enligt AACR. Behandling med fokal terapi för lokaliserad prostatacancer, med en risk som bedöms ligga på låg- eller medelnivå, undersöks nu i allt större utsträckning.

Om TRANBERG®|Thermal Therapy System

TRANBERG® | Thermal Therapy System består av en liten och användarvänlig laserenhet med unika monitoreringsegenskaper som tillsammans med CLS anpassade engångsprodukter ger en säker och kontrollerad tumörbehandling. Systemet kan konfigureras för MR eller CT/US-styrd behandling, vilket ger en precis kontroll av temperaturen i den vävnad som behandlas. I CLS system ingår en unik, icke-kyld laserfiber av diffusortyp, optimerad för att utan extern kylning kunna värma och behandla vävnad. Systemet innehåller även funktioner för förbättrat arbetsflöde och kortare behandlingstid.

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System tillsammans med specialdesignat sterilt engångsmaterial för säker, skonsam och effektiv behandling av cancertumörer. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi, imILT®. Bolaget har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS  är noterat på Nasdaq First North under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är Västra Hamnen Corporate Finance.  Mer information på företagets webbplats: www.clinicallaser.se