Idag inleds nyttjandeperioden för teckningsoptioner av serie TO 5 B

Lund, Sverige – Idag inleds nyttjandeperioden för Clinical Laserthermia Systems AB:s (“CLS” eller “Bolaget”) teckningsoptioner av serie TO 5 B, som emitterades i samband med Bolagets företrädesemission av units som offentliggjordes den 10 augusti 2022. Innehavare av TO 5 B äger rätt att för varje teckningsoption teckna en (1) ny B-aktie i CLS till en kurs om 0,46 SEK per aktie. Nyttjandeperioden löper till och med den 28 februari 2023.

Information om teckningsoptioner av serie TO 5 B

I samband med Bolagets företrädesemission av units som offentliggjordes den 10 augusti 2022, emitterades 27 722 620 teckningsoptioner av serie TO 5 B. Varje teckningsoption av serie TO 5 B berättigar innehavaren att teckna en (1) ny B-aktie i CLS till en teckningskurs om 0,46 SEK per aktie under nyttjandeperioden som pågår från och med den 14 februari 2023 till och med den 28 februari 2023.

Vid fullt utnyttjande av teckningsoptioner av serie TO 5 B tillförs Bolaget cirka 12,8 MSEK före emissionskostnader. Medlemmar av CLS styrelse och ledning har ingått avsiktsförklaringar om att utnyttja samtliga av sina teckningsoptioner av serie TO 5 B för att teckna nya B-aktier i erbjudandet, motsvarade totalt cirka 200 TSEK.

Emissionslikviden ämnas huvudsakligen användas för att fortsätta stödja pågående marknadsetablering och kommersiell lansering av den nya generationen av TRANBERG®-produkter i USA, Europa och Asien-Stillahavsregionen inom främst marknadssegmenten urologi och neurokirurgi. Vidare avser Bolaget att öka satsningen på ytterligare kliniska samarbeten för att effektivt stödja lanserings- och kommersialiseringsarbetet samt förbättra Bolagets finansiella flexibilitet och kapitalstruktur med minskade lånekostnader genom återbetalning av lån.

Vid fullt utnyttjande av teckningsoptioner av serie TO 5 B kommer antalet aktier i CLS att öka med 27 722 620 B-aktier till totalt 162 844 439 aktier (varav 162 244 439 B-aktier) och aktiekapitalet öka med cirka 2 564 342,36 SEK till cirka 15 063 110,69 SEK. Utspädningen vid fullt utnyttjande uppgår till cirka 17 procent av kapitalet och 16,5 procent av rösterna.

Sammanfattande informationsbroschyrer om Bolaget och erbjudandet (på svenska och engelska) finns tillgängliga på CLS (www.clinicallaser.se), Sedermera Corporate Finance AB:s (www.sedermera.se) och Nordic Issuing AB:s (www.nordic-issuing.se) respektive hemsidor. Fullständiga villkor och anvisningar för teckningsoptioner av serie TO 5 B finns tillgängliga på Bolagets hemsida.

Så här nyttjas teckningsoptioner av serie TO 5 B

För att teckningsoptioner inte ska förfalla värdelösa krävs att innehavaren tecknar nya aktier, med stöd av teckningsoptioner, senast klockan 17:00 CET den 28 februari 2023, alternativt säljer teckningsoptio­ner senast den 24 februari 2023.

Teckningsoptioner kan vara registrerade på två sätt:

1. På en värdepappersdepå i en bank eller hos annan förvaltare (till exempel Avanza eller Nordnet), på ett investeringssparkonto (ISK) eller i en kapitalförsäkring (KF). Teckningsoptionerna är då förval­tarregistrerade.

2. På ett VP-konto (ett VP-konto börjar med tre nollor). Teck­ningsoptionerna är då direktregistrerade.

Om teckningsoptionerna är förvaltarregistrerade

Teckning och betalning av nya aktier, med stöd av teckningsoptioner, ska ske till respektive bank eller annan förvaltare där teckningsop­tionerna är registrerade. Teckning och betalning ska ske enligt de instruktioner som tillhandahålls av varje sådan bank eller förvaltare. Vanligtvis skickar banken/förvaltaren ut en digital notis till konto­innehavaren, i annat fall är det vanligtvis tillräckligt att logga in på värdepappersdepån från och med den första dagen i nyttjande­perioden för att på så sätt få instruktioner om hur man skall nyttja teckningsoptioner för att teckna nya aktier. Innehavaren rekommenderas att kontakta sin bank eller förvaltare i det fall dessa instruktioner inte hittas. Notera att banker och andra förvaltare kan sätta olika tidsgränser för teckning, därför rekommenderas innehavaren att kontakta sin bank/förvaltare tidigt under nyttjandeperioden för att erhålla information om teckning och betalning. En informationsbroschyr kommer skickas ut till de flesta förval­tarregistrerade optionsinnehavare. Tecknade och betalda aktier kan komma att registreras på värdepappersdepå så som ”inte­rimsaktier” eller ”IA” fram till dess att registrering av emissionen är genomförd hos Bolagsverket, varpå interimsaktier automatiskt omväxlas till ordinarie B-aktier i CLS.

Om teckningsoptioner är direktregistrerade

Ingen emissionsredovisning kommer att skickas ut. Teckning av nya aktier, med stöd av teckningsoptioner, ska ske genom att skicka in fullständigt ifylld anmälningssedel digitalt till Nordic Issuing AB. I samband med att anmälningssedel skickas in till Nordic Issuing AB ska betalning erläggas enligt betalningsinstruktioner på anmälningsse­deln. Anmälningssedel hålls tillgänglig på Nordic Issuing AB:s hemsida (www.nordic-issuing.se).

Ifylld anmälningssedel samt betalning måste vara Nordic Issuing AB tillhanda senast klockan 17:00 CET den 28 februari 2023. Tecknade och betalda aktier kommer registreras på VP-konto så som ”interimsaktier” eller ”IA” fram till dess att registrering av emissionen är genomförd hos Bolagsverket, varpå interimsaktier automatiskt omväxlas till ordinarie B-aktier i CLS.

Investerarträffar

Under nyttjandeperioden kommer Bolaget att presentera mer om verksamheten, dess strategiska prioriteringar och kommersiella utbyggnad på följande event:

• Strategy Update-presentation den 15 februari 2023 kl.13:00-15:00. Mer information här.
  • Financial Stockholm, investerarmöte den 22 februari 2023 kl. 17:25-20:30. Mer information här.

Rådgivare

I samband med inlösen av teckningsoptioner av serie TO 5 B agerar Sedermera Corporate Finance AB som finansiell rådgivare, Markets & Corporate Law Nordic AB som legal rådgivare samt Nordic Issuing AB som emissionsinstitut. Shark Communication AB bistår Bolaget med rådgivning avseende kommunikation.

För ytterligare information om teckningsoptioner av serie TO 5 B, vänligen kontakta:

Sedermera Corporate Finance AB

Telefon: +46 40 615 14 10

E-post: cf@sedermera.se

www.sedermera.se

För mer information om CLS, vänliga kontakta:

Dan J Mogren, VD, Clinical Laserthermia Systems AB (publ)

Telefon: +46 (0) 70-590 11 40

E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

Hemsida: www.clinicallaser.se

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail:info@fnca.se