Karl-Göran Tranbergs banbrytande forskning inom immunstimulerande behandling med laser skapade grunden för CLS. Idag avtackas han efter femton år i bolagets styrelse

Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (CLS), avtackar i samband med dagens årsstämma en av bolagets grundare, läkaren och tidigare professorn i kirurgi vid Skånes Universitetssjukhus, Karl-Göran Tranberg. Tranbergs forskning, som sträcker sig över cirka 20 år, täckte in prekliniska och kliniska studier inom immunstimulerande laserbehandling av cancertumörer primärt i bröst och i lever. Forskningen resulterade i en mängd vetenskapliga arbeten som publicerats i framstående medicinska tidskrifter och 2006 grundade han Clinical Laserthermia Systems AB tillsammans med Lars-Erik Eriksson och Per Henriksson, för att skapa förutsättningar för att kommersialisera forskningsresultaten och vidareutveckla den tekniska utrustning som använts inom studierna. Idag är TRANBERG®Thermal Therapy System godkänt för ablationsbehandling med hög precision i EU och USA och Karl-Göran Tranbergs immunstimulerande behandling utvärderas fortsatt inom CLS kliniska utvecklingsprogram.

– Jag vill rikta ett varmt tack till Karl-Göran Tranberg för den tid han varit aktiv i styrelsen i CLS. Jag är mycket glad över att vi även fortsatt får ta del av Karl-Göran enorma kunskap inom immunstimulerande laserablation genom att han från och med nu kommer att ingå bolagets kliniska Advisory Board, säger Lars-Erik Eriksson, styrelseledamot och medgrundare i CLS.

– Under de år som Karl-Göran Tranberg och jag arbetat tillsammans i CLS styrelse har jag inte bara sätt värde på hans stora expertkunnande inom immunstimulerande laserablation och kirurgi, utan även hans integritet och nyfikenhet. Jag vill tacka Karl-Göran för det gedigna arbete han gjort i CLS styrelse och för bolaget i stort, och jag ser fram emot att fortsätta samarbetet om än i en annan form än tidigare, säger Hans von Celsing, styrelseordförande i CLS.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 28 juni 2021, kl 16:20 CET.

Dan J. Mogren, t f VD, Clinical Laserthermia Systems AB (publ)
Tel: +46 – (0)705 – 90 11 40 E-mail: dan.mogren@clinicallaser.com

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi med potentiell immunstimulerande effekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se.

Mer information om CLS på företagets webbplats: www.clinicallaser.se