Kommuniké från extra bolagsstämma fredagen den 12 april i Clinical Laserthermia Systems AB

Idag, den 12 april 2024, hölls extra bolagsstämma i Clinical Laserthermia Systems AB, org. nr. 556705–8903. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Beslut om riktad nyemission för skapandet av utjämningsaktier (punkt 6)

Bolagsstämman beslutade att genom en riktad nyemission av B-aktier öka bolagets aktiekapital med högst 1,166338 kronor genom nyemission av högst etthundraen (101) B-aktier med ett kvotvärde om 0,0115479009105364 kronor till en teckningskurs om 0,0115479009105364 kronor per B-aktie (motsvarande kvotvärdet). Det totala emissionsbeloppet uppgår till högst 1,166338 kronor

Rätt att teckna de nya B-aktierna tillkommer Nordic Issuing AB, 559338-2509, för vidare överlåtelse och genom Euroclear Sweden AB:s försorg, till sådana aktieägare vars aktieinnehav ej är jämnt delbart med tvåhundra (200) för genomförandet av bolagsstämmans beslut till sammanläggning av aktier.

Beslut om ändring av bolagsordning (punkt 7)

Bolagsstämman beslutade om ändring av bolagsordningen i enlighet med nedanstående:

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

§ 4 Aktiekapital

Aktiekapitalet skall utgöra lägst 15 000 000 kronor och högst 60 000 000 kronor.

§ 4 Aktiekapital

Aktiekapitalet skall utgöra lägst 18 000 000 kronor och högst 72 000 000 kronor.

§ 5 Antal aktier

Antalet aktier skall vara lägst 700 000 000 och högst 2 800 000 000 stycken.

§ 5 Antal aktier

Antalet aktier skall vara lägst 7 800 000 och högst 31 200 000 stycken.

Styrelsens förslag till beslut om sammanläggning av aktier (punkt 8)

Bolagsstämman beslutade, i syfte att uppnå ett för bolaget ändamålsenligt antal aktier, att en sammanläggning av aktier 200:1 skall ske, innebärande att 200 aktier läggs samman till 1 aktie. Styrelsen föreslås bemyndigas, dock längst intill den dag som infaller den femte vardagen före nästa årsstämma, att fastställa den avstämningsdag dag då sammanläggningen skall verkställas och vidta de övriga åtgärder som erfordras för att kunna genomföra sammanläggningen.

Förslaget innebär att bolagets aktiekapital, efter beslut om utjämningsemission och sammanläggning, uppgår till 18 134 146,882 913 kronor, fördelat på 3000 A-aktier och 7 848 707 B-aktier envar med ett kvotvärde om 2,309580182107278 kronor.

Ytterligare information om sammanläggningen presenteras i ett separat pressmeddelande efter besluten ovan har registrerats hos Bolagsverket.

För mer information, vänligen kontakta:

Dan J Mogren, VD Clinical Laserthermia Systems AB (publ)

Telefon: +46 (0) 70-590 11 40

E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

Hemsida: www.clinicallaser.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 april 2024 kl.14:45 CET

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB.

Mer information om CLS finns på företagets webbplats: www.clinicallaser.se