Som ett led i CLS expansion i Europa har patienter med prostatacancer behandlats med CLS TRANBERG Thermal Therapy System för första gången i Italien

Lund, Sverige – Clinical Laserthermia Systems AB (publ) ("CLS" eller "Bolaget") meddelade idag att två patienter med lokaliserad prostatacancer har behandlats på ett säkert sätt med TRANBERG® Thermal Therapy System vid San Luigi Gonzaga University Hospital i Turin, Italien. Detta är de första patientfallen i Italien och en del av CLS kommersialisering och expansion i Europa.

Sjukhusets urologiska avdelning, som leds av professor Francesco Porpiglia, har lång erfarenhet av att använda US-fusion för riktade prostatabiopsier och utför cirka 450 prostatektomier och mer än 50 behandlingar med fokal terapi per år. Eftersom arbetsflödet för TRANBERG-systemet för fokal laserablation liknar det för riktade biopsier, var det ett naturligt steg framåt för kliniken att implementera användningen av TRANBERG-systemet som ett exakt fokalterapibehandlingsalternativ.

"Vi är stolta över att vara det första institutet i Italien som behandlar två patienter med fokal laserablation med hjälp av TRANBERG-systemet", säger Dr. De Luca som utförde behandlingarna. "Genom att använda vårt eget ultraljudsfusionssystem för bildvägledning kunde vi placera TRANBERG Laserapplikatorer precis som planerat. Den integrerade funktionen för kontroll av vävnadstemperatur i TRANBERG-systemet var avgörande för att kunna utföra exakta och säkra ablationer på dessa patienter. Sammantaget är vi mycket nöjda med effektiviteten och användarvänligheten i detta system."

"Italien är en av de viktigaste marknaderna i Europa, både när det gäller marknadsstorlek och kunskap inom fokalterapi", kommenterar Perjan Pleunis, VP Sales Europe på CLS. "Kliniken som leds av professor Porpiglia i Turin är välrenommerad och har lång erfarenhet av riktade prostatabiopsier och fokalterapi. Erfarenheterna från denna klinik kommer att underlätta vår fortsatta expansion både i Italien och på andra nyckelmarknader i Europa."

Om lokaliserad prostatacancer

Cirka 1 400 000 nya fall av prostatacancer rapporteras per år i världen, varav cirka 350 000 inom EU. Även om det finns flera behandlingsalternativ för prostatacancer, finns det fortfarande ett stort otillfredsställt behandlingsbehov för patienter med lokaliserad prostatacancer som utvecklas till stadiet med intermediär risk. De kirurgiska alternativ som för närvarande finns tillgängliga visar betydande risker och biverkningar relaterade till urin- och erektilfunktioner och livskvalitet.

Om San Luigi Gonzaga universitetssjukhus

Avdelningen för urologi vid sektionen för onkologi vid universitetet i Turin, består av yrkesverksamma från preklinisk till translationell forskning och klinikhjälp för onkologiska sjukdomar. Det ligger i San Luigi Gonzaga universitetssjukhus. Urologiteamet, som leds av professor Francesco Porpiglia, hanterar alla uro-onkologiska och alla andra sjukdomar i urinvägarna. Den senaste och modernaste tekniken finns tillgänglig för diagnos och behandling. Robot- och laparoskopisk kirurgi har utvecklats under de senaste åren, vilket gör San Luigi-sjukhusets urologiavdelning till ett pionjärcentrum för många tekniker, särskilt inom translationell kirurgi och fokal terapi av cancer. Tillsammans med den kliniska verksamheten har även den undervisande verksamheten en primär roll då denna institution är centrum för Urology Residency Program. Deras personal är kontinuerligt involverad i och inbjuden att delta i de mest prestigefyllda internationella och nationella mötena. Deras intensiva vetenskapliga och forskningsverksamhet är allmänt erkänd, vilket framgår av publikationerna i de mest kända internationella peer-reviewed tidskrifterna.

För mer information, vänligen kontakta:

Dan J. Mogren, VD Clinical Laserthermia Systems AB

Telefon: +46 (0) 70-590 11 40

E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB.

Mer information om CLS finns på företagets webbplats: www.clinicallaser.se