Valberedningens förslag till årsstämman i Clinical Laserthermia Systems AB (publ)

Clinical Laserthermia Systems ABs (publ) (CLS) valberedning, som består av Richard Bagge, sammankallande, Hans von Celsing, Lars-Erik Eriksson och Karl-Göran Tranberg, lämnar förslag till årsstämman den 11 juni 2020.

Val av ordförande vid stämman (punkt 2)

Valberedningen föreslår att advokat Christian Lindhé väljs till ordförande vid stämman.

Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden samt val av styrelse och revisor (punkt 9, 10 och 11)

Valberedningen föreslår dels att styrelsearvode ska utgå med sammanlagt 560 000 kronor, varav oförändrat 160 000 kronor till styrelseordföranden och med oförändrat vardera 80 000 kronor till övriga styrelseledamöter (dock att Lars-Erik Eriksson inte ska erhålla något styrelsearvode), delsatt styrelsen ska bestå av sju styrelseledamöter och utan styrelsesuppleant, dels att Hans von Celsing, Lars-Erik Eriksson, Rolf Kiessling och Karl-Göran Tranberg omväljs som styrelseledamöter, dels att Hans von Celsing omväljs som styrelseordförandesamt att Marika Crohns, Catherine Gilmore-Lawless och Gunilla Savring nyväljs som styrelseledamöter. Arne Ferstad har avböjt omval.

Kort presentation av personer föreslagna för nyval:

Marika Crohns, MD, PhD och MBA, är Senior Director i Sanofi Group, med ansvar för Medical Affairs i Europa inom onkologi och hematologi samt transplantation av solida organ. Crohns har lång erfarenhet och ett brett kontaktnät inom cancerområdet såväl kliniskt som kommersiellt. Crohns har inga övriga styrelseuppdrag.

Catherine Gilmore-Lawless, BSc, MBA,  är strategisk rådgivare vid International Stereotactic Radiosurgery Advisor samt medgrundare och ägare av Gage Hospitality Group. Gilmore-Lawless har tidigare varit verksam inom Elekta Instrument AB som bland annat Senior VP Marketing samt som VD för Elekta Instrument Inc. Gilmore-Lawless har solid kunskap inom onkologi och neurokirurgi samt ett omfattande nätverk inom såväl ledande universitetskliniker som stora och välkända sjukhus.  Gilmore-Lawless är styrelseledamot i IRRAS AB (publ).

Gunilla Savring, MBA, verksam som konsult i eget bolag. Savring har många års erfarenhet av styrelsearbete, företagsledning, organisationsuppbyggnad, kommunikation och investor relations, framförallt i teknikföretag i tidig kommersiell fas. Savring är sedan 2014 knuten till CLS som Chief Investor Relations Officer. Savring är styrelseledamot i aXichem AB (publ).

Vidare har valberedningen föreslagit att Bolaget ska ha en revisor utan revisorssuppleanter, att Dilllon AB omväljs som bolagets revisor för tiden intill nästa årsstämma samt att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning och i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 maj 2020, kl 15:30 CET.

T: +46 – (0)702 – 90 33 00   E-mail: lee@clinicallaser.se

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive specialdesignat sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi med potentiellt immunstimulerande effekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se.