Codesign ligger bakom iZettles nya huvudkontor

Report this content

iZettle erbjuder betalservicefunktioner för småföretag och har sedan starten 2010 vuxit rekordsnabbt. Idag är man 185 medarbetare med hela världen som sin spelplan. Den kraftiga tillväxten bidrog till att man under sommaren 2015 flyttade till större lokaler på ett och samma våningsplan, istället för att som tidigare vara utspridda på två plan, och arkitekturbyrån Codesign ligger bakom resultatet.

–­­ Briefen var tydlig, man ville skapa ett huvudkontor med en genuin känsla av att vara ”ett startup för startups.” Ett starkt koncept arbetades fram under rubriken ”Handelsplatser.” Från torget till hemmet, via marknader, saluhallen, bakgator och affärsstråk symboliseras iZettles verksamhet i de fysiska lokalerna. Känslan av alla sorters handelsplatser genomsyrar kontoret, säger Petra Lindfors, en av arkitekterna bakom projektet.

Ett tight samarbete med iZettles team möjliggjorde korta beslutsvägar och en snabb beslutsprocess. På grund av att iZettles verksamhet är klassat som bankverksamhet uppfyller lokalerna finansinspektionens standars och är indelat i en extern- och flera interna zoner. Viktigt var också att hålla en tight budget och ta med delar av inredningen från tidigare kontor, allt för att vara kostnadsmedvetna och bibehålla känsla hos ett startup-bolag.

Vi på Codesign är en samling människor med olika kompetenser och personligheter. Inte en enda av oss som jobbar här har fått jobbet för sin spjutspetskompetens utan för att vi är spjutspetspersonligheter som är kompetenta.Organisationer består av människor med olika sorters behov. Dessa behov tar vi fasta på i våra uppdrag. Vi är övertygade om att samverkan ger det bästa resultatet. Därför sker våra projekt tillsammans med snickare, producenter, fastighetsägare förvaltare och inte minst med er, våra kunder. Vi verkar tillsammans och då blir det bra. Tillsammans tar vi reda på hur vi kan göra människor lyckligare, smartare och bättre. Där, i den meningen får vi vår lust och energi, svårare är det inte.

/Codesign

Taggar:

Citat

–¬¬ Briefen var tydlig, man ville skapa ett huvudkontor med en genuin känsla av att vara ”ett startup för startups.” Ett starkt koncept arbetades fram under rubriken ”Handelsplatser.” Från torget till hemmet, via marknader, saluhallen, bakgator och affärsstråk symboliseras iZettles verksamhet i de fysiska lokalerna. Känslan av alla sorters handelsplatser genomsyrar kontoret
Petra Lindfors